Anda Suka Blog Ini?

::Followers::

Tuesday, July 7, 2009

Tekanan, Tenang, Tenteram (3T) Lumrah kehidupan

Assalamualaikum.

Sudah 10 hari tidak menulis di blog ini. Maka, mungkin akan menjadi suatu perhentian yang agak lama jika kesibukan melanda atau mungkin ingin melepaskan perasaan, tekanan, ingin berkongsi barulah akan muncul entri yang baru kelak. Penyelia pastinya aku perlu jumpa untuk selesaikan latihan ilmiah. Mood belum datang tapi banyak aku rasa ingin rehat sebelum mengejar melaksanakan latihan ilmiah. Apakan daya, proposal perlu dikemaskini sesegera yang mungkin. Apa yang perlu diubah patut diubah. Aku rasa nak cut semua yang ayat meleret-leret yang tidak penting untuk mendapatkan latihan ilmiah yang simple dan jelas. Kata senior aku, jangan susahkan perkara yang tak susah itu memang betul! Asalkan tepat sudah. Habis cerita. Titik.

Bercerita tentang "Mengenal Potensi Diri" oleh Dr.Azizan, aku rasa ingin sangat pergi pasal untuk tahu nombor-nombor diri. Sudah puas aku mencari tentang itu dengan jelas, tapi masih kabur tentang nombor-nombor itu. Peluang yang ada, baik aku pergi. Siap aku cari contoh bagaimana untuk mengiranya, tapi penjelasan tetap tiada cuma hanyalah biasa sahaja. Mungkin, berkat kesabaran ingin mengetahuinya, maka aku dapat tahu iklan dalam Tv oleh Dr.Azizan itu. PTPTN masuk boleh lah aku ke sana. Lagipun, budak-budak rumah aku cakap, jika kelapangan mereka pun nak pergi juga.

Semester ini, Subjek pilihanku ialah Kaunseling Menurut Perspektif Islam. Pelajar kaunseling diberi pilihan sama ada memilih Bimbingan dan Kaunseling Kanak-kanak, atau Kaunseling Menurut Perspektif Islam. Banyak yang dapat aku peroleh. Terutamanya memperbaiki diri. Maklumlah, aku masih belum cukup ilmu agama. Awal kuliah, Cik Nani galakkan pelajar-pelajar bawa kitab tafsir, dan dalam kumpulan boleh perbetulkan cara bacaan bermula dengan ayat lazim. Elok benarlah tu. Aku pun belum tentu betul. Melalui bersama rakan-rakan yang mahir, boleh juga aku perbetulkan. Tidak mengapa, niat yang baik untuk belajar ialah salah satu Fardhu Ain juga.

Dalam hati ini tersenyum. Jika bentuk hati aku seperti mulut, pastinya ada senyuman., Semoga jika ditakdirkan dan masa itu muncul pastinya dia tercipta untukku. Cuma, jika kita takut kecewa, jangan letakkan 100 % . Kata seorang sahabatku, Suhana (Areda) jika kita menolak seseorang, andaikata orang itu jodoh kita, maka lambat lagilah jodoh kita akan datang semula. Pegangan agama tetap diutamakan biarpun orang itu macam mana. Apapun, masa masih panjang dan perjuangan masih perlu diteruskan bagi menjamin kebahagiaan hidup yang akan datang.
Biarlah masih di paras normal.

P/s - Orang itu busy hafal nama ubat nak buat macam mana. Semoga berjaya ya!

2 comments:

mantan said...

Assalamualaikum.

Saya baca posting 3T dari perkataan pertama hingga ke noktah akhir. Hmm... betul kata senior tu...

Petua:
Untuk menulis, alau boleh gunakan 'the rule of A B C".

ABC tu bukan air batu campur, tapi ACCURATE, BRIEF & CLEAR. (Tepat, Padat & Jelas). Cubalah!

AFITI said...

Wasalam..trima kasih mantan..btul tu..guna kaedah ABC...thanks..!!!

::Window Shopping, Trendy and Design::

Doaku

http://www.youtube.com/watch?v=pLv-Nnr8XhI&feature=player_embedded#at=42