Anda Suka Blog Ini?

::Followers::

Tuesday, July 28, 2009

Detik 28.7.2009

Alhamdulillah.

Seharian memberi peluang untuk diri berada seharian di kampus, memberikan kepuasan dan kegembiraan untuk hari ini. Selesai sahaja kelas Cik Amelia, Psikologi Abnormal aku meluru ke surau di perpustakaan untuk solat Asar. Jam hampir menunjukkan 6.15 p.m. Lengang tiada orang bergentayangan. Maka, aku di situ sehingga maghrib selesai. Aku mulakan langkah ke dalam perpustakaan. Jam 8 lebih, aku masuk ke dalam perpustakaan dan di suatu sudut, pernah kulihat jejaka itu. Owh, karikatur Gila-gila rupanya. Seawal aku masuk ke UPSI tahun 2006, ketika selesai sahaja minggu orientasi, aku pernah ke kaunter karikatur itu untuk menempah gambar lukisan. Kali ini, aku menapakkan kaki lagi ke kaunter karikatur-karikatur Majalah Gila-gila itu. Tertera, harga lukisan RM 10 dan liminating RM 5. Aku meminta salah seorang melukis gambarku. Karikatur yang digelar Nud mula melukis. Dahulu, aku hanya memberikan gambar untuk dilukis wajahku dalam bentuk kartun, tapi kali ini, aku katakan aku tidak membawa gambar dan aku katakan aku berdepan sahaja.

Tahu-tahu sahajalah mulut aku ini. Tambah pula ada librarian yang peringkat 40-an juga ada di situ. Berbual tentang bakat melukis sebentar. Aku katakan, kalau bagi pensil pada aku, sure tangan aku keras tidak bergerak-gerak. Mereka terkekek-kekek ketawa. Seronok juga berseloroh. Tiba-tiba karikatur Wan, "Saya macam pernah nampak la awk..dekat mana eh..?2,3 kali diujarkan sebegitu. Aku katakan entah lah...orang muka sama kot. Semasa aku membelek-belek novel yang tengah sale di tepi kaunter itu, Cik Wan itu bertanya lagi, akhirnya aku cakap aku pernah pergi lukis wajah kartun masa 2006. Karikatur Ujang pula bertanya, gambar dahulu masih ada lagi ke tidak. Aku katakan masih dalam keadaan baik, dan diletakkan di kampung. Rancak jugak bersembang. AKhirnya, muka aku versi kartun sudah siap. Nasib baik kebetulan kamera dalam beg. Biasalah, saat-saat akhir berada di UPSI ini, pastinya kenangan terindah dan setiap detik itu berharga. Lepas Nud melukis, aku cakap lah, yang dia nak lukis itu apa...katanya gambar aku duduk atas batu...aku balas balik...ingat nak lukis saya duduk atas dunia..Dua-dua tengok pada aku.."Bagos idea engkau tuh..suruh lukis dunia eh...?Kenapa awal-awal kau tak cakap...Ok, lepas ni aku lukis gambar orang lain aku buat dunia...Boleh jugak idea kau tu..Aku pun terangkan balik..Maknanya..gambar dunia tu kecil sahaja..tapi aku duduk atas dunia tu...Makna gambar tu..simbolik kejayaan...dan kekuatan.."Kenapaaa laa..kau tak cakap awal-awal...aku lukis lepas ni lah untuk gambar orang lain"...Begitulah kata karikatur itu,..Aku cakap tidak mengapa jer...

Selepas mengucapkan terima kasih, aku membayar harga untuk novel dan lukisan. Lalu, aku terus ke tingkatan atas dalam perpustakaan membuat tugasan. Jam 11.20 malam barulah aku pulang ke rumah.


Tengah syok melukis
Inilah karikatur...Aku lupa mereka karikatur Majalah Ujang ke Majalan Gila-gila...
Siap sudah...!!!!
Novel-novel lama RM 16 semuanya..murah!!!Murah..Aku nak beli yang lain lagi..yang terbaru..tapi tidak cukup duit..lupa mahu sedut dari ATM..uhhuuh..Nak pergi esok, tapi tidak boleh keluar pula, kes semua pelajar kolej UPSI kena kuarantin H1N1..dan dilarang keluar..takut pulak aku...rasa mahu pergi beli lagi novel yang terbaru tahun ini...huwaaa
Novel yang sempat aku beli. Novel-novel lama untuk dijadikan koleksi. Kalau ada mood, tak boleh berhenti baca novel, sehari 5 buah novel pun boleh habis. Tapi, kalau malas, jangan harap aku nak sentuh. Huhu

No comments:

::Window Shopping, Trendy and Design::

Doaku

http://www.youtube.com/watch?v=pLv-Nnr8XhI&feature=player_embedded#at=42