Anda Suka Blog Ini?

::Followers::

Sunday, July 26, 2009

Nasi Kerabu dan Pulut Mangga

Alhamdulillah..

brup..brup..erkhhh...kenyang...(sendawa..hehehe)

Baiklah, hari minggu ini ingin berkongsi tentang menu hari ini. Memandangkan kamera telah pun pulih, maka gambar-gambar boleh lah diambil. Bermula pukul 12 lebih, saya masuk ke dapur. Menu telah dirancang..semalam. Tanya dua orang junior rumah, nak makan nasi kerabu x..esok..kalau nak makan,..Kak Fiti nak buat...Mereka cakap..boleh, nak makan dan menu satu lagi, aku nak bagi mereka rasa, pulut mangga. Tanya mereka pernah makan pulut mangga ke tidak..katanya tidak pernah..Jadi, bagi mereka rasa. Nasi kerabu sudah banyak kali dah buat, kali kedualah kiranya bermula duduk di rumah sewa ni...sepanjang berada di UPSI, curi-curi masak nasi kerabu di kolej dah 2 kali..yang lain tak payah kira...hahaha..En.Zulkifli pasti mengamuk kalau tahu kan..kan..kan..???Pulut mangga aku selalu makan bila di kampung dan terutamanya dengan nenek aku di Thailand. Jadi, semalam ada pasar malam, kebetulan pula. Aku dan junior aku pergi mencari mangga, beras pulut dan segala peralatan di dapur yang berkurang. Jadi, teringat pula ulam-ulam untuk nasi kerabu. Bunga kantan susah betul aku nak dapat di pasar malam termasuk daun kesum.Akhirnya, terjumpa di pasar mini taman bernam yang tidak berapa jauh dari rumah aku. Haha..dekat ada..duk cari yang jauh.Haih!!! Sekejap sahaja, pukul 1 aku dah boleh makan dah bersama-sama junior aku dan budak rumah aku yang lain. Biasalah, hari-hari cuti masing-masing ambil kesempatan tidur-tidur..heheheh...Bila lagi mahu berehat.Termasuklah aku. Sebab itu turun ke dapur jam 12 lebih tu. Mak cik Salmah aka Cikgu Salmah, tuan rumah sewa aku itu turut dapat merasa..Katanya, bila masa aku nak belajar..katanya selalu masak dan hari-hari hantar rumah mak cik ajer.. Semalam Nafisah buat bubur pulut hitam dengan durian...Aku gelak jer..mak cik cakap macam tu..(dalam hati aku ni..masak itu tetap masak mak cik..tidak menghalang pun untuk belajar..sebab itu keperluan fisiologi..ngeh..ngeh..bukan stadi hari-hari pun..dalam kelas jer belajar..rumah spare untuk assgment jer..). Menu ini sampai malam kami makan...sekali sahaja memasak nasinya sehari..dan makanan ringan tak payah nak cakap...haa..sekarang sudah bau kat bawah tu..keropok lekor pulak...Zamzuri bawak keropok lekor dari Kelantan...Mesti Kak Da tengah goreng keropok tu....

Antara ulam-ulam yang sempat aku keluarkan dari plastik... sebelum masuk dalam peti ais....hehehe..yang lain sumbat dalam peti dah...hahaha...I like too much...

Haha..bersepah...kicap pun masuk dalam peti ais..bukan aku punya erk..hehehe..


Tada..siap..!!Konfom pelik kan..kenapa nasi kerabu aku buat warna kuning..kalau pergi kelantan..nasi kerabu ada dua warna..biru dan kuning...aku malas nak renehkan bunga biru tu..jadi..aku buat nasi kerabu kuning..Bahan masakan yang lain seperti lengkuas, serai, daun limau purut dan segala pokok yang boleh dimakan..dan digunakan untuk buat masakan semuanya di sekeliling rumah kami...Jadi, tidak perlu kami buang duit beli di luar...

Nasi kerabu kuning..

Inilah pulut mangga yang telah saya siap masak..kejap sahaja masaknya...ini untuk dessert kami...

Buat baik dibalas baik..mak cik Salmah bagi kami buah naga..buah naga ni ditanam belakang rumah kami jer tauuu!!! Masih ada dalam peti ais...belum makan lagi..hiris-hiris simpan jer...

No comments:

::Window Shopping, Trendy and Design::

Doaku

http://www.youtube.com/watch?v=pLv-Nnr8XhI&feature=player_embedded#at=42