Anda Suka Blog Ini?

::Followers::

Monday, July 20, 2009

Syahmie (Saja bagi tajuk nama Syahmie)

Assalamualaikum.

Perkongsian untuk subjek personalia yang aku pelajari tadi. Rupanya baru aku tahu, kalau di negara luar, orang panggil handbook, kalau di Malaysia lebih kurang maksudnya silibus. Masa dalam kelas tadi, Puan Nazariah suruh pelajar-pelajar cari handbook untuk kaunselor. Trademark Puan Naza, " Very..good..yes.,yes..!Very good..!"Hehe..Kalau menjawab apa-apa persoalan dia, bagi cadangan, itulah cara dan trademark nya dan "Kalau belajar di Amerika..bla..bla.." Itu yang aku suka dengar. Ada sahaja corak pembelajaran di sana dia ingin ajar kami. Tadi aku duduk di hadapan sekali, betul-betul dengan mejanya. Senang ingin mencelah dan bertanya. Masa dia tengah mengajar, aku mencelah kepada kawan aku, Suhada aka Areda, "Barulah betul cara dia mengajar suruh kita rujuk handbook..bla..bla.." Kawan aku pula, "Ha,ah..betul.." sambil terangguk-angguk.

Kelas sejam-sejam jadi leceh. Aku pun tidak tahu, sistem akademik belajar di universiti semester ini style buat kelas semput-semput. Nak faham subjek jadi jammed tiba-tiba dan Puan Naza pun cakap tidak puas, nak mengajar kalau sejam-sejam ni. Kelas 8-9 kaunseling Islam 9-10 personalia, dan 10-11 psikologi bilazim. Bermula esok barulah dua jam-dua jam pula. Kalau buat terus tiga jam pun lagi okay. Pensyarah aku pun cakap seperti itu. Mahu tidak mahu, ikut sahajalah apa yang telah di tetapkan.

Sambil menulis di blog ini, aku terbuka blog Syahmie dan Zahin, anak orang berjiwa besau. Tiba-tiba junior aku yang ambil minor pendidikan khas, masuk dalam bilik aku. Dia tanya pasal Syahmie dan Zahin, siapa mak dia dan ayah dia dan kenapa berada di UK. Aku pun terangkan lah..sambil-sambil duk bersembang YM dengan Dr.Alya ni. Junior aku ada cakap, kak, lecturer pernah cakap, kalau mak ayah sama-sama pandai (aku paham apa makna dia, sama tenaga lah kot), katanya akan berlaku sesuatu dan risiko sindrom down itu ada. Aku tanya, teori dari mana tu..katanya..itu pensyarah dia yang cakap.Kalau kak perasan, ramai di Kelantan yang hebat-hebat mesti ada anak sindorm down kan, sebabnya akan jadi lain bila mak ayah sama-sama pandai. Aku menjampuk, adikadik ini lain pula situasinya dan aku suruh junior aku itu tengok blog yang aku tengah baca. Muahaha..Blog budak pun dalam Bahasa Inggeris..canggih manggih. Aku terangkan dari situasi budak-budak yang aku faham dari apa yang aku pelajari pula..dan aku faham makna junior aku itu. Aku terangkan..situasi adik-adik ini (Syahmie dan Zahin) lain pula. Zahin ni kreatif, Syahmie pula diam-diam berisi,kalau di rumah, knowledge pun banyak. Itu apa yang aku faham dari Dr.Alya lah.

Kalau Syahmie terbaca di blog kakak (memandangkan ada list blog aku di blog dia, tajuk pun untuk tarik minat di buka blog ini untuk tingkatkan penghargaan kendiri dia), moga belajar dan nikmati semua event dengan berkesan. Ibu Syahmie nak Syahmie expose dan aktif dan tidak malu seperti di sekolah ketika di rumah juga. Ibu Syahmie itu bercita-cita besar untuk lihat Syahmie dan Zahin berjaya dan sebab itulah dia nak Syahmie benar-benar nikmati dan enjoy ketika apa-apa event ketika bersama-sama sebab ibu Syahmie cakap, Syahmie ada banyak knowledge. Kepada Dr.Alya, maaf saya tulis entri ini.

No comments:

::Window Shopping, Trendy and Design::

Doaku

http://www.youtube.com/watch?v=pLv-Nnr8XhI&feature=player_embedded#at=42