Anda Suka Blog Ini?

::Followers::

Friday, July 17, 2009

Proposal, Menyoroti Kenangan Lalu

Assalamualaikum.

Alhamdulillah, selesai sudah pembentangan proposal. Giliran saya yang pertama. Pada paginya, sedikit kelam-kabut kerana tiada bas hari ini melalui Taman Bernam untuk ke kampus. Lantas, saya menelefon teksi setelah berjalan keluar dari rumah, menunggu dan menunggu, masih tiada lagi bas yang lalu-lalang. Tiba-tiba muncul Nafisah yang serumah dengan saya. Ketika itu, saya mahu keluar lebih awal sedikit kerana takut tidak sempat, nanti pensyarah penilai tertunggu- tunggu pula. Saya tiba di kompleks Muzik tempat pembentangan, di laksanakan. Terkejar-kejar, rupanya pensyarah masih belum tiba. Hahah. Nasib baik. Duduk sekejap sahaja, pensyarah tiba. Sudah la baru binding pagi tadi. Proposal sudah tiga kali saya edit, sudah 3 kali print sepanjang minggu proposal. Minta rakan yang arif tengokkan di mana kesalahan saya untuk proposal, saya suruh mereka conteng dengan pen merah, kesalahan ejaan, kesalahan apa-apa sahaja dari minggu lepas. Lepas itu, edit dan print lagi. Minta pensyarah lain pula turut betulkan yang mana saya salah. Kertas A4 1 rim pun sudah hampir kehabisan. Print dan conteng-conteng proposal. Baiki dan baiki lagi. Bila print, barulah nampak di mana kesalahan dengan lebih jelas.Semalam kelewatan tidur juga, internet langsung tidak dibuka, tambah pula masalah wireless. Elok juga. Selepas solat maghrib, saya ambil kesempatan untuk tidur sekejap dan merehatkan diri. Selepas itu, saya bangun dan mandi, solat Isyak, saya teruskan kerja. Baru saya perasan, SEKARANG INI, BADAN SAYA SANGAT PERLUKAN REHAT DAN SAYA SUDAH TIDAK BOLEH BERJAGA MALAM. SAYA KASIHANKAN BADAN SAYA. JIKA DAHULU, SAYA MAMPU TIDAK TIDUR SEHARIAN, DAN SEHINGGA 2 HARI. SEKARANG SEMUANYA BERUBAH!.Tidur paling lewat sekarang pun pukul 1.00 a.m hingga 2.00 a.m. Kalau saya on YM, ketika itu, bukan bermakna saya ada tetapi saya tiada di hadapan laptop kerana saya sudah terbaring di katil merehatkan badan. Jika tidak membalas mesej anda, harap memahaminya. Hehehe.

Berbalik cerita proposal hari ini, persediaan pembentangan secara sederhana sahaja, seperti biasa membentangkan di kelas. Saya ini sentiasa bertindak di tempat kejadian. Keadaan biasa dari segi persediaan, tetapi masa pembentangan, saya biarkan kejelasan. Alhamdulillah saya sudah berjaya menyelesaikannya. Tajuk proposal itu biasa kerana fokus pada kerjaya. Cuma yang membezakan ialah modul yang saya rekacipta sendiri. Penilai pembentangan proposal saya ialah Dr.Fauziah Hanim bt Abd. Jalal, pensyarah kaunseling keluarga yang mengajar saya ketika di semester 4. Tiba di bahagian penilaian dan komen, katanya tajuknya jelas, dan baik. Cuma aspek teknikal sahaja saya perlu ubah sedikit, kerana terlalu banyak objektif yang saya ingin kaji hingga 8. Katanya cukup 4 sahaja. Tiba di alat ujian pun, tiada masalah, cuma perlu diterangkan dengan jelas lagi, bagaimana alat ujian tersebut untuk menguji pembolehubah yang saya ingin kaji. Kajian lepas pula beliau suruh saya dapatkan daripada senior-senior. Dapatkan dapatan kajian mereka semasa senior melaksanakan kajian lepas dan masukkan. Owh, baru saya faham, maknanya kajian yang berkaitan program, boleh saya jadikan sumber untuk kajian dalam negara melalui program dan modul yang mereka uji. Tiba di bahagian modul pula, beliau bertanya, mana kesahan modul? Saya nyatakan modul itu saya yang buat, jadi masih belum ada kesahan, selespas saya menjalankan kajian, barulah ada kesahan tetapi dalam modul itu saya gunakan alat ujian Kesedaran Kerjaya Fadale, dan alat ujian tersebut mempunya kesahan. Baru beliau faham, rupanya modul ini awak buat sendiri, ya..terangguk-angguk beliau. Sebenarnya, kami 9 orang di bawah penyelia, Dr.Nasir, rakan-rakan yang lain mengambil modul Dr.Nasir dan menjalankan kajian terhadap kelompok, menggunakan modul yang dicipta beliau, tetapi, telah saya nyatakan pada Dr.Nasir saya ingin melaksanakan modul sendiri.

Pada hemat saya, rakan-rakan mengkaji dan menilai modul beliau walaupun pemboleh ubah berlainan, namun aras pelaksanaan modul itu berbeza mengikut kemampuan pengkaji. Bermakna, 8 orang rakan saya tadi, melaksanakan modul Dr.Nasir dan masing-masing ingin mengkaji pemboleh ubah yang di pilih adalah berbeza. Saya lebih senang, membuat modul sendiri dan saya sendiri yang kaji sejauhmana kesahannya, kerana saya buat, saya yang laksanakan. Itu tidak akan menjadi ralat. Rakan saya sendiri menyatakan, modul yang dicipta pensyarah saya itu ialah berdasarkan kemahirannya juga, namun jika orang lain yang mengkaji, mungkin sudah berbeza hasil dapatan. Dr.Fauziah menyatakan sebagai cadangan, untuk letak modul sendiri juga pada rakan-rakan saya di bawah seliaan Dr.Nasir, kerana sama sahaja modul dan seboleh-bolehnya ditambah sendiri juga modul. Nasib baik saya mengambil langkah sebegitu untuk lebih selamat. Kata En.Aziz, modul yang saya cipta itu pernah dilaksanakan atau tidak?Saya cakap TIDAK PERNAH DILAKSANAKAN. Katanya, bermakna kajian awak ini kajian rintis. Ya, sebab itulah saya datang memohon kebenaran untuk melaksanakan modul. Dr.Fauziah bertanya lagi, adakah saya telah memohon dan dengan siapa saya memohon untuk melaksanakan modul. Saya nyatakan sudah 3 orang pensyarah saya berikan dan termasuk beliau (En.Mohd Nor, En.Aziz, Dr.Fauziah) saya berikan dan 2 orang lagi masih saya belum berikan untuk perakuan pakar, (iaitu Dr.Jazimin dan Tn.Syed Sofian). Katanya tidak perlu ramai. Namun, dalam hati saya, kalau bagi pun tidak salahkan? Lagi ramai, lagi kukuh sedikit. Dr.Fauziah komen lagi, dari persampelan saya perlu jelaskan bagaimana cara saya mengambil subjek kajian.Baru saya faham. Itulah sahaja tentang proposal saya. Baik, saya akan cuba perkemaskan lagi dan komen di kertas Dr.Fauziah, saya sudah boleh meneruskan ke lapangan untuk kajian. Bermakna, lulus dan saya perlu cari banyak lagi bahan. Bergerak dalam sederhana, tenang, tapi memberi impak. Itu matlamat saya. Tidak perlu hiruk-pikuk dalam melaksanakan tugasan, kelak tidak menjadi.

Sepanjang pembentangan proposal bermula hari awal-awal lagi, saya memohon kemaafan. Saya bersama dua orang lagi rakan saya, Nafisah dan Muslim Aida tidak dapat hadir pada waktu malam untuk melihat rakan membentang, kerana keselamatan kami diutamakan kerana kami jarak kami tinggal di rumah sewa yang sedikit jauh, kawasan gelap pada waktu malam untuk pulang. Memang tidak adil kami tidak hadir pada waktu malam itu, tetapi, saya mengambil langkah berjaga-jaga, lagipun pada petangnya kami hadir mula dari jam 2-6 lebih kami bersama. Cuma malam sahaja. Saya berjaga-jaga kerana menurut guard di kampus pernah menceritakan bahawa telah ada pelajar di taman bernam, di rumah sewa hampir dianiayai ketika berjalan dalam gelap. Sebab itulah kami tidak hadir pada malam itu. Walaupun tidak adil untuk tidak hadir waktu malam yang lepas, semoga ada yang memahami termasuk Dr.Jazimin sebagai penyelaras latihan ilmiah kami.

Bermakna, selepas ini, tugasan-tugasan lain, sebagai pelajar perlu diselesaikan juga. Banyak lagi yang telah menunggu untuk diselesaikan. Namun, masih terkawal dan saya masih concious bahawa saya perlu lakukan tugasan. Minggu hadapan, saya perlu menghantar tugasan Psikologi Bilazim. Antara subjek yang digemari. Bak kata Cik Amelia pensyarah saya, ada orang yang faham tentang subjek ini dapat A, ada yang faham, tidak dapat A, tetapi ada yang tidak minat dan tidak faham dapat A. Renung-renungkan, kerana banyak subjek yang saya minat, tetapi saya hanya faham, untuk dikertas saya tidak dapat A. Namun, siapa yang tidak mahukan A, kerana orang exam mestilah untuk mendapatkan A, jarang yang tidak mahu. Hanya yang tidak belajar sahaja tidak mahukan A. Setakat ini, untuk subjek kaunseling masih A, A- dan ada juga dapat Bt. Setakat ini juga, subjek yang saya benar-benar jaga untuk masih dalam keadaan okey. Kata-kata itu saya kaitkan dengan diri. Subjek ini mengajar saya banyak perkara untuk memahami diri, keluarga dan manusia di sekeliling saya. Puan Nazariah semenjak semester lepas lagi memberitahu bahawa, jaga 3 subjek kaunseling untuk diterima menyambung pelajaran dengan baik iaitu Kaunseling Individu (1)- A, Kaunseling Individu (11)-A, dan subjek Kaunseling Kelompok, A-. Nasib baik masih dapat dalam kategori A.Tugasan konsultasi pula dalam gerak kerja. Kali ini program kolaborasi antara Kaunselor sekolah, MPP, pihak kolej dan juga UPSI. Sebenarnya, untuk subjek konsultasi, saya perlu melaksanakan program, dan kebetulan juga, ketika itu saya dalam proses melaksanakan program di bawah Biro Akademik dan Kerjaya MPP. Setelah berbincang dengan pensyarah, saya masukkan terus program konsultasi itu dalam program Biro Akademik Kerjaya MPP. Ahli kumpulan juga bersetuju. Hal ini bermakna, konsep win-win situation dan 2 in 1 saya jelaskan kepada pensyarah konsultasi, Tuan Syed Sofian dan beliau bersetuju dan melibatkan kelulusan banyak pihak. Banyak lagi tugasan lain, namun selesaikan satu-persatu dan tenang sahaja, lama-lama akan siap juga semuanya apabila habis semester.Hehe. Jadi, tidak perlu fikir payah, nak tak nak..lama-lama selesai!

Sebenarnya, saya di perpustakaan. Saya, Muslim Aida dan Nafisah ke sini setelah selesai pembentangan proposal. Jadi, sambil merehatkan diri, saya melayari internet dan ke laman sahabat saya, saudari Aqilah. Coretan tentang pengalaman lampau mengigatkan saya juga pada arena debat. Saya ini mungkin pendebat sepi dan itu semuanya tinggal kenangan. Menyoroti kisah-kisah debat di alam universiti, saya pernah bersama Aqilah untuk ke debat FOMCA, ketika itu saya hanyalah sebagai simpanan. Walaupun simpanan, saya turut bersama-sama mereka mencari bukti dan mengerah idea untuk sesi perdebatan. Kami masih muda-muda ketika itu. Senior melepaskan kami pergi berempat, Saya (Afiti). Aqilah, Faiz, dan Hairi ke UNITEN. Sebenarnya ingin mencari pengalaman. Sebelum ini, saya hanya terlibat di peringkat kolej dan bertanding dalam kalangan pelajar UPSI sahaja seperti Debat Piala MPP, Debat Interkolej dan Debat Naib Canselor sebagai jurulatih. Maklumlah, sudah tiada senior-senior yang mantap kerana mereka telah berpraktikum, jadi saya sekadar membantu sahaja, walaupun ilmu debat saya masih cetek. Selepas saya belajar kaunseling, saya seolah-olah tidak pandai lagi untuk berdebat. Jika melihat ketidak adilan, barulah saya keluarkan hujah, namun, untuk membidas orang sesuka hati itu, lidah saya menjadi kelu. Mungkin pengaruh kaunseling terlalu kuat untuk diri saya. Boleh pula saya berfikir apa perasaan lawan walaupun ketika itu keadaan saya masih dalam pertandingan. Sepatutnya saya perlu profesional membezakan keadaan. Namun, bagitulah. Mungkin jika di lapangan kelak, saya boleh bantu anak didik saya kelak untuk pertandingan yang melibatkan dunia orator dan pengucapan awam. Itu niat saya untuk melihat kejayaan orang lain juga berdasarkan pengalaman saya walaupun saya ini masih dalam pencarian.

Sekian, Wassalam.

No comments:

::Window Shopping, Trendy and Design::

Doaku

http://www.youtube.com/watch?v=pLv-Nnr8XhI&feature=player_embedded#at=42