Anda Suka Blog Ini?

::Followers::

Monday, July 20, 2009

Matlamat Berblog

Assalamualaikum. Entri diambil dari Luth Textile.

Apa matlamat asal korang berblog? Bagi aku, pada permulaannya aku berblog hanya untuk suka - suka, aku suka simpan kenangan aku dalam blog ini supaya kenangan tersebut tidak hilang dimakan waktu.

Kemudian, timbul pula niat aku nak membuat tutorial photoshop yang mana aku hanya suka - suka. Aku bukanlah arif dan handal sangat bab photoshop ni, bolehla sikit sebab aku merupakan pelajar jurusan kejuruteraan, bukannya design atau komputer.

Sejak dua menjak ini, banyak blogger baru yang muncul dalam dunia blog tempatan dan banyak blog peribadi, tips dalam berblog, photography dan banyak lagi. Banyak juga penulis blog muda muncul sebagai seorang blogger muda seawal usia 14 tahun.

Aku kerap juga berjalan dari satu blog ke blog yang lain. Memang seronok mengenali bloggers yang terdapat dalam alam maya dan banyak juga antara mereka sudah aku temui.

Walaupun blog aku ada tutorial photoshop, lebih kurang 21 posting berkaitan photoshop, aku malu nak letak title blog ini blog photoshop ke, atau blog panduan photoshop ataupun blog master photoshop sebab aku tahu ilmu aku tak tinggi dan tak layak nak letak title blog aku macam tu. Kalau Marzuki Jalil takpa la, dia memang hebat bab koding dan widget blog. Layak aku panggil dia sifu. Malu la aku. Ingat, setinggi mana ilmu kita, ada lagi orang yang pandai dari kita.Itu realitinya.
Aku tak suka announce dan suruh orang komen blog aku.
Paling poyo pun aku kecoh - kecoh kat twitter dan facebook je tentang perkembangan blog aku dan apa - apa. Aku tak suka nak kacau privasi orang lain semata - mata nak suruh komen blog aku. WTF, kalau buat macamtu aku lagi tahu orang lagi benci dan meluat nak mai blog aku. Jemu kan?
Bukan cara aku suruh orang follow blog aku.
Dan aku lebih suka tukar link dari suruh orang follow blog aku. Yelakan, nampak sangat kita neh gila followers dan followers tu tak ada apa makna pun. Tq pada korang yang follow blog aku. Sumpah benda tu takdak erti. Sama la juga macam komen, aku takmau orang komen blog aku sebab nanti orang cakap aku gila komen.
Buat setakat ni, aku dah ada tiga ke empat blog dibawah jagaanku.
Aku tak pun kecoh aku ada banyak blog. Buat apa la sangat nak bagitahu kita nih ada banyak blog kalau blog yang dibawah seliaan kita tu tak gempak dan sehebat mana pun. Kalau hebat macam blog KNizam dan JustKhai. Aku bangga kalau ada 50 blog macam tu. Kalau kuantiti banyak, tapi takda kualiti buat apa?Aku rasa trafik blog aku neh maintain dan aku taklah gila trafik sangat. Aku pengguna platform blogger dan aku bangga dengan trafik blog yang aku ada. Tapikan, aku tak la gila trafik macam mamat ni. Gila trafik dia berhasil dan hebat dari aku dari orang yang gila trafik, tapi trafik blog dia tak hebat sangat dan pagerank pon tak melebihi PR3. Huhu.

Entahla, tiba - tiba aku tulis pasal topik nih sebab aku terlihat benda yang rapat disekelilingi aku selalu terjadi. So, tak salah kan kalau aku nak tulis macamni sebab ini blog aku kan?Korang mest cakap "apa ko nak kecoh tu blog aku". Whatever, aku puas menulis apabila dah tulis apa yang terbuku dihati. :P Aku blogging bukan untuk popular tapi untuk kepuasan diri!

1 comment:

suraya said...

"Aku blogging bukan untuk popular tapi untuk kepuasan diri!"

sgt setuju dgn ayt tsebut..xkisah ade followers ke x,ade org baca ke x..yg penting kita puas...=)

::Window Shopping, Trendy and Design::

Doaku

http://www.youtube.com/watch?v=pLv-Nnr8XhI&feature=player_embedded#at=42