Anda Suka Blog Ini?

::Followers::

Tuesday, July 14, 2009

Realiti Manusia

Assalamualaikum.

Nasib baik Dayah, dan Faiz tolong aku janakan pemikiran aku semula tentang proposal. Mulanya, apabila siap hari sabtu lepas edit proposal, aku rasa lega lah sedikit. Tiba hari ini, aku bawa proposal aku untuk rakan aku komen dan suruh dia baca sama ada dia faham atau tidak apa yang aku nak nyatakan pada proposal itu. Kawan-kawan jadi penilai dahulu, dan aku terima komen mereka dari kesilapan kecil. Tiba-tiba aku jadi konfius, mulalah mesej Dr.Jazimin untuk jumpa beliau. Aku jadi tersentap pun ada dengan sharp persoalannya itu. Perbincangan bersemuka memang penting, namun aku mesej, makna mungkin tidak jelas. Lepas tu, aku ambil langkah pergi jumpa Puan Nazariah. Kebetulan dia menjadi penilai hari ini bersama dengan En.Mohd Nor untuk rakan-rakan pembentang yang lain. Aku paling last bentang proposal, hari Sabtu nanti. Terima kasih banyak-banyak kerana support aku, fahamkan aku tentang apa yang aku ingin dikaji, walaupun bukan beliau jadi penyelia aku termasuklah Faiz yang selalu janakan pemikiran aku. Mungkin sealiran tenaga, aku mudah faham apa yang dia nyatakan. Apa yang penting, fahamkan apa yang ingin dikaji dan setiap yang ditulis dalam proposal itu mesti ada perkaitan. Terima kasih, Puan Naza kerana menjadi seorang ibu yang baik kepada pelajar-pelajar di sini.

Kadang-kadang, cara penyampaian penting untuk lebih orang faham. Maklumlah, pemikiran kalau dicaras-caras, susah input masuk melainkan cara penyampaian pun ada seni dan psikologinya. Tidak mengapa, lepas ini, aku sudah tahu, siapa yang perlu dirujuk. Bukan apa, penyelia aku hebat orangnya, namun kekangan masa, tidak dapat jumpa pun. Ketika aku tidak mahu, muncullah di hadapan, penyelia aku itu. Ketika aku perlukan, tidak pula datang-datang. Aku sebenarnya, rasa terkilan pada sesuatu keadaan. Ketika semester lepas, untuk subjek Penyelidikan, aku pernah terlewat bangun. Masa itu, aku dengan budak rumah aku sama-sama tidak sedar, jadi aku dengan kawan pergilah dengan keadaan agak serba-salah bila terlewat. Aku mesej Iman, Dr.N dah masuk kelas ke, aku terlambat bangunlah. Maklumlah aku rasa pukul 6.50 a.m kalau tidak silap aku. Subuh pun solat kelam-kabut. Hish!Nak tak nak kena lesaikan urusan Tuhan dahulu, kalau tidak unfinish bussiness aku sepanjang hari. Nama nya orang perempuan, sudah pastilah, nak gosok baju lagi, bersiap dekat setengah jam, mandi 15-20 minit. Part mandi, aku selalu kena tegur oleh mak aku. Katanya, buat apa lama-lama dalam bilik air. Sudah menjadi rutin. Dengan Dr.N sampai sekarang seolah-olah agak janggal dan aku sendiri pun rasa agak janggal dengan keadaan itu. Walhal tidak ada apa-apa pun.

Berbalik cerita asal, kadang-kadang kesibukan menjadi sesuatu perkara itu tidak dapat diutamakan walhal perkara utama ada yang lebih penting. Namun, kesibukan juga mengajar erti untuk kita menghargai masa. Namun, ada perkara yang perlu dikorbankan dan kadangkala ada sesuatu yang tidak kita sedar telah kita korbankan termasuklah situasi dan keadaan orang lain. Apabila aku berkerjaya kelak, adakah aku akan hadapi perkara seperti ini juga? Bergantung juga pada diri. Bila sibuk, komunikasi jadi kurang berkesan kerana tertumpu pada perkara yang terlalu lebih besar. JAWAPAN MUDAH SAHAJA, APA YANG BERLAKU, SITUASI YANG BERLAKU ITU HANYALAH REALITI DAN PERMAINAN MINDA YANG MENCATURKAN KEHIDUPAN. Tidak perlu fikir, kerana itulah permainan minda sejauh mana minda meneroka. Adakalanya, apabila pangkat makin tinggi, status makin tinggi, memang ramai yang terburu-buru meluru ke arah kita, tanggungjawab pula makin tinggi. Dalam tidak sedar, ada sesuatu yang telah kita korbankan. Mungkin komunikasi, mungkin juga sosial, mungkin juga orang yang signifikan dengan kita terpaksa kita korbankan. Perjalanan hidup setakat yang dilalui diri ini, kadang-kala jangan terikat dengan apa-apa dan bila orang perlukan kita, kita beri kan. Terima kasih pada seseorang yang mendengar luahan aku. Itulah kisah proposal. Perjuangan perlu diteruskan kalau ingin menaiki tangga yang tinggi. Tidak mengapa.

Sebenarnya, ramai orang yang tidak tahu, sepanjang mengenali aku, tengok aku selamba sahaja. Walhal, aku ini menjadi sensitif apabila tiba part kurang bahasa dan orang yang jenis cakap lepas. Walaupun bukan kena pada aku, aku pantang tengok, rasanya mahu fire balik. Cuma aku senang berdiam. Ini bukan zaman kanak-kanak untuk berbahas kampung. Benar, tidak pelik pun, aku cukup jaga hati orang, kadangkala hati aku terluka, aku diam sahaja. Sepanjang aku kenal Kak Iena, semasa kami mesej-mesej, Kak Iena ada bagi maklum balas pada aku, "Kalau adik ada apa-apa hal/masalah, jangan lupa bagitahu akak tau..jangan pendam-pendam..",..Owh..baru aku tahu, selama ini aku tidak sedar pun, aku ini pemendam rasa rupanya walaupun lihat aku ini terlebih ekstrovert. Ekstrovert itu kalau orang lihat mungkin aku ini mencapub ke apa ke..namun, itu bukan kehendak aku, itu ialah personaliti aku. Aku teringat kata-kata Adlin, katanya dia mengahwini Emilia Rosnaida (Aku pun tidak tahu, betul ke tidak aku sebut namanya), luaran nampak dia hebat tapi sebenarnya dirinya amat sederhana. Aku suka ayat Adlin tu. Aku cuba kaitkan dengan diri aku. Bukan aku nak kata aku macam Emilia pulak..jauh panggang dari api..tapi harap faham apa yang aku ingin maksudkan, kerana itu personaliti..

Memang benar, aku sukakan kesederhanaan, tetapi, sekeliling/ ada kalanya orang yang menjadikan faktor aku ini kelihatan mencapub. Itu bukan kehendakku. Mungkin semangat aku ini terlalu kuat. Namun, sampai bila, sebab itulah kena ada peringkat penggunaan semangat juga, bukannya untuk keluarkan semua semangat itu. Semua itu, anugerah. Siapa tidak mahu low profile. Low profile maksud aku , bukanlah pasif. Adakalanya orang low profile terlalu pasif dan ada juga orang low profile ini dalam kalangan hebat-hebat. Ada juga yang tidak hebat, tapi buat-buat mencapub untuk tunjuk hebat. Lainlah seperti kata En.Mohd Nor Idris, saya memang hebat, sebab saya hebat. Itu tidak perlu dipertikaikanlah kebenarannya. Roger sendiri menyatakan manusia itu unik. Cuma permainan minda yang Tuhan anugerahkan ada fungsinya, demi kehidupan untuk akhirat.Titik. Cukup. Hati aku macam lesu dengan sesuatu sebenarnya. Malas untuk melayan perasaan lagi. Balik mendengar rakan-rakan membentang pun sudah lewat. Tutup kisah itu.

Aku dapat mesej dari rakan aku, yang pernah 1 team kepimpinan kolej dahulu. Sekarang di juga duduk di luar/ rumah sewa. Masing-masing ingin merasai suasana duduk di luar kolej sebelum praktikum. Aku chat lah dengan dia. Dia add aku mungkin dari blog agaknya. Dia sekarang dah kurus. Cun jer aku tengok dia sekarang. Aku pun tanya macam mana nak kurus, memandangkan berat badan aku meningkat 11 kg, mula dari semester lepas. Dia bagitahulah aku petuanya. Nasi memang dia tolak jauh-jauh, tidak makan. Mampukah aku?Huhu. Sarapan pagi sekeping roti dan dia memang jumpa pakar diet dengan boyfriend dia. Mereka pasangan bagus kiranya, saling bagi sokongan untuk kurus. Kami sembang panjang juga, dan dia bagitahu petua-petua lain, bagaimana dia kurus juga pada aku. Apa pun, aku kagum, Emon sudah kurus, mungkin jadi motivasi untuk aku juga. Dia asalnya 81kg boleh turun 60.8 kg dan sasarannya 55 kg. Bagusnya engkau Emon. Memang orang panggil dia Emon, sebab katanya dia macam doreamon dulu. Wallhuallam lah, sebab aku baru kenal di UPSI jer dia ni. Lepas ni, dah tidak boleh panggil Emon, kena panggil nama sebenar dia, Rahmah. Aku minta gambar dia melalui YM. Dia bagi gambar dia dan boyfriend dia sebelum dan selepas. Bila aku nak mula ni..uhhuhu..perlahan-perlahan...Afiti.



Emon cakap, dari 81kg


Turun kepada 60.8kg..perghh..Aku pulak dari 60 kg lebih mula-mula masuk UPSI jadi 74kg sekarang ni...Huwaaa....!!!!

Emon cakap dari 108 kg asalnya
Turun kepada 82 kg (kalau tidak silap aku)

....Emon, thanks kongsi dengan aku....

No comments:

::Window Shopping, Trendy and Design::

Doaku

http://www.youtube.com/watch?v=pLv-Nnr8XhI&feature=player_embedded#at=42