Anda Suka Blog Ini?

::Followers::

Wednesday, July 29, 2009

Mask Sempena H1N1 dan Purdah

Alhamdulillah.

Ketika bersembang dengan seorang rakan membicarakan H1N1, isu negara dan wabak seantero dunia, kaku bertafakur seketika. Inilah ujian Allah kepada kita sebagai hambanya. Apabila diimbas tentang pemakaian 'mask', andai ditukar ganti dengan pemakain purdah...........itulah otak aku yang ligat berfikir antara kaitan 'mask' dan purdah. Jelas, Tuhan mahu aku berfikir sebenarnya. Di Tanjong Malim, peniaga-peniaga farmasi dan 'mask' mengaut keuntungan dengan cepatnya. Bayangkan, manusia membanjiri seperti ultraman memakai topeng dan ketika itu dapat dibayangkan, selaut manusia membanjiri memakai purdah. Alangkah indahnya Islam, bukan sekadar menutup aurat,tetapi melindungi. Bagaimana dengan aku yang terperuk di rumah ini, 'mask' belum diusaha untuk dapatkan, kalau di rumah memanglah berlambak, di sini kena beli lah. Alternatifnya, esok mahu tidak mahu, tudung perlu dibelitkan, hingga menutup pernafasan,..tutup dengan tudung.

Semalam, bersembang dengan rakan. Rakan aku itu sedang sarat mengandung. Kami makan bersama-sama. Rakanku itu, seorang yang aku hormati, memakai tudung menutupi sehingga paras punggung. Kami membicarakan tentang tudung. Aku nyatakan padanya, doakan aku suatu hari nanti semoga aku ini sepertinya juga. Cuma aku ini belum bersedia. Aku pernah pakai tudung paras punggung itu ketika di sekolah. Cuma, untuk hari-hari seperti biasa ini, jiwa aku mungikin masih suka pada fesyen tudung,..namun, fesyen tudung pasti aku sukakan yang menutup dada. Entah, memang pakai tudung sehingga tutup semuanya itu sangat selesa. Cuma apa yang menghalang aku sebenarnya untuk memakai tudung itu. Aku katakan pada rakan aku itu, aku sebenarnya rasa tidak layak untuk memakainya kerana aku ini masih lagi belum baik dan sempurna. Katanya dengan jawapan mudah, melalui pemakaian macam ni, kita akan terhindar melakukan perkara itu. Cuba fikirkan, apabila kita pakai tudung labuh, secara automatik kita akan terhindar kerana kita akan fikir..aku berpakaian seperti ini, takkan aku nak buat perkara tak baik ni..itulah katanya kepadaku. Aku katakan lagi..aku pakai tudung bawah paras bahu sedikit..cuma untuk seluruhnya aku tidak bersedia lagi. Kalau mahu pakai, tudung labuh.. tudung nenek aku bersepah dia mahu berikan..cuma aku katakan pada hati aku, aku kena kuat...dan jaga adab aku..dan seluruhnya..entah kenapa..sesiapa yang membaca entri ini, jika mahu memberi komen..silakan....demi kebaikan dan perubahan diri aku juga...

Aku menolak kenyataan bahawa memakai tudung labuh itu merimaskan..panas...kerana suatu ketika aku memakai tudung labuh..aku amat selesa..aku mahu melompat...ganas-ganas pun tidak terselak sana-sini, tidak perlu risau...tetapi..apa sebenarnya masalah aku ini...kuat sangat ke syaitan duga aku ni...hati memang nak pakai...tapi...tapi...tapi apa...cuma aku boleh katakan aku tidak bersedia..kerana aku ini masih dalam keadaan agak ganas lagi...huuhuhuhu....aku tidak mahu orang label aku..bila aku pakai tudung labuh..tidak kena dengan tuannya yang masih rock...namun....aku teringin...sudah lama....namun..apa yang tidak meneruskan aku memakainya...tiada masalah pun sebenarnya...aku ini tidak konsisten sebenarnya...Mungkin...!!!
Suatu hari nanti..semoga terkabul cita-citaku.

Profesion aku kelak sebagai seorang kaunselor. Ada seseorang memberi tahu aku..setelah aku menyatakan niat aku untuk memakai tudung labuh. Kalau boleh, aku perlu fikir, katanya. Sebabnya aku bakal seorang kaunselor, untuk mendekati pelajar mungkin sukar kerana pelajar akan takut kebiasaannya. Katanya " Adik pakai macam tu pun dah cukup baik, akak dulu pakai tudung labuh juga, tapi untuk mendekati pelajar-pelajar Cina amat sukar"Begitulah katanya...

InsyaAllah, doakan aku kawan-kawan. Itulah cita-cita aku. Impian aku, untuk menunaikan haji pada usia awal.Pulangnya aku dari haji, maka aku akan melaksanakannya..namun...bila...bila....DOAKAN AKU UNTUK AKU LAKSANAKANNYA..APA YANG SUSAH SANGAT...???Bila aku ingin bersedia dan berkeyakinan untuk itu sedangkan keyakinan aku pada tempat lain sudah mampu untuk aku laksanakan...

Sesungguhnya aku bercita-cita untuk meningkatkan inci tudung aku itu....sebab itu lah..jika aku pakai tudung biasa..hanya lepas paras bahu sahaja..aku akan pakai blazer dan jaket..sebenarnya aku malu jika terselak...Doakan aku ya..!!!!

2 comments:

AmAlin Aiman Hanif said...

assalamualaikum..
Adik Afiti sihat? Camna life sekarang?
Ada H1N1 kat UPSI ker? Take care k

AFITI said...

WSALAM....tq..
saya sihat..
alhamdulillah...life mcm biasa jer abg Am..Aah..upsi dilanda wabak H1N1..dlm bransur pulih skrg..
UPSI bukan semula 10 hb/8/09

::Window Shopping, Trendy and Design::

Doaku

http://www.youtube.com/watch?v=pLv-Nnr8XhI&feature=player_embedded#at=42