Anda Suka Blog Ini?

::Followers::

Saturday, June 27, 2009

Petua

Bismillahirrahmanirrim

Mula-mula dengar penyakit ni, aku tertanya-tanya jugak..apa wabak sebenarnya. Penyakit ni dah lama pun, saja nak tulis jer. Jadi tak yah tanya lah kenapa baru tulis tentang penyakit ni. Mula-mula sebut " Ciku Gelenya,..Ngunya..tah apa-apa terbelit jer lidah..tidak adakah bahasa mudah untuk menyebutnya..???Apa-apa lah..Masa aku balik Thailand haritu, aku mendapat tahu dekat sana tersangatlah ramai kena penyakitnya..boleh dikatakan setiap penghuni rumah satu keluarga yang kena. Dalam televisyen tu, tak payah nak cakap..ada jer laporannnya..kat hospital penuh dengan pesakit wabak ni..sepupu aku cakap masa dia masuk ward sebab kena Ciku Gelenya ni..Nenek aku pun termasuk lah juga yang kena..tapi sekejap jer. 2.3 hari jer bengkak sendi kaki tu.. Mami aku pun terkena juga sebab berjangkit. Aku dan adik aku tak kena. Nasib baik.


Chikungunya adalah demam yang disebabkan oleh virus daripada genus Alphavirus di dalam keluarga Togaviridae.Virus Chikungunya berjangkit melalui gigitan nyamuk Aedes albopictus atau Aedes aegypti yang membawa virus tersebut. Nyamuk Aedes juga menyebarkan virus penyakit demam denggi. Nak kena kasik ridsect nih..hehe..

Petua orang-orang kampung untuk cepat pulih dan cegah Ciku Gelenya (Bukan Cikgu Gelenya yer.,.)..hehe..Padahal doktor jugak yang sarankan...

1. Makan ikan sardin (yang dalam tin tuuu..)..masak la..nak makan..
2. Minum air kelapa (bukan kepala) direbus sekali dengan ketam. Lepas tu ngap-ngap lah..

Cubalah kalau tak percaya InsyaAllah akan baik

4 comments:

zaijb said...

salam tuan umah...
betul ke petua tue?? kalau kat hospital tak ada ubatnye cuma bagi paracetamol jee... penyakit nie pun dtg dr nyamuk macam addes juga kena sembur lerr kat dlm umah tue...

AFITI said...

betul..cubalah..ramai yang aplikasikannya..saya tahu pun dengar orang tua cakap..dan ada yang berjaya...kebetulan masa tu saya kat thailand..ada dr cakap juga..sebabnya dalam kandungan ikan sardin ada apa tah dia cakap boleh rawat..yang air kelapa dan ketam tu saya tahu dari orang-orang tua jugak..

setiap penyakit ada ubatnya..cuma perlu mencari..yang chikungunya tu btul ptua tu..insyaallah cuba selalu..xleh makan sekali jer..kalau timbul ruam-ruam merah tu biasa lepas makan..setiap pyakit adaa obatnya..tmsuklah A (H1N1)..cuma belum ada lagi..pakar msih mcari..

mantan said...

AFITI, Salam,
Baru saya tau ada petua tu...

Dula ada kawan saya bagi petua utk demam denggi. Kata dia, doktor kat hospitalyg bagi petua tu. Kata dia,kalau demam denggi binum air 100 plus banyak2.

Macam-macam petua.

Cantik blog AFITI ni. Nanti saya datang lagi. Tq kerana singgah di blog saya. Dtang lagi ye. Esok lusa ada posting baru.

AFITI said...

WASAlam..cikgu..hehe..

btul..air 100 plus tu bukan shj utk denggi tapi baik utk demam..saya kalau demam..rasa nk demam sikit2 ke..minum air 100 plus tu la..kesnya..masa sy form 4 dulu..pernah disyaki denggi..tapi x pun..kes lain..kena masuk ward..ada org sarankan tmsuk dr..suh minum 100 plus tu la..tpi lps tu..kalau skit kpla..try gak 100 plus..alhmdulillah..baik..byk guna jgk 100 plus ni cikgu..

Ok..trima kasih cikgu..blog cikgu pun apa kurangnya..nnti sy jguk lg..drpd duk saja tu, ada sdkit ms..baik bc blog..hehe

::Window Shopping, Trendy and Design::

Doaku

http://www.youtube.com/watch?v=pLv-Nnr8XhI&feature=player_embedded#at=42