Anda Suka Blog Ini?

::Followers::

Saturday, June 13, 2009

Pengalaman Audition

Bismillahirrahmanirrahim.

Saja nak menaip nih..nak kongsi sikit pasal audition RTM...gatal-gatal jer nak pergi audition..ikon yang RTM tu...aku pergi mami aku hantar..di Riverview hotel. Ramai sungguh ke sana..dan aku jumpa lah sorang tu..gelar dirinya Amalina..dia nombor 80 aku nombor giliran 94..Sembang-sembang jugak dengan dia..dia tanya aku kenapa datang audition..Aku cakap..nak cari pengalaman..nak tengok macam mana cara pembaca berita buat tugas..dan secara live macam mana...dan nak cuba macam mana..sebab pengalaman..Amalina cakap..dia pun sama..Apa yang aku dapat tahu dalam kalangan peserta, ada yang beritahu..jika masih pelajar kuranglah potensi RTM nak ambil..jika graduan...tak per...dan jika yang tengah belajar..kena berhenti belajar..jika nak jadi pembaca berita...Ada pemberita tanya aku masa aku hantar borang..Are you working?..Aku cakap Student..Dia tanya belajar kat mana..berapa tahun lagi belajar..aku cakap belajar di UPSI dan 1 tahun lagi belajar..sorang lagi pulak cakap..kalau macam tuh..dah bidang pendidikan..bakal guru lah ni..kuar nanti jadi lah cikgu..katanya; Aku pun cakap...Saya datang nak cari pengalaman dan saya minat dalam pengacaraan juga. Aku hantar resume..dan dia bagi skrip tentang Berita Kekejaman Rejim Fiji..Aku pun cuba-cubalah selak sambil isi borang...Macam-macam rentak dan gaya..aku tengok..aku dan Amalina curi-curi test membaca jugak skrip tu...sambil tunggu giliran..

Lepas tu giliran aku..ada pembaca berita tanya aku..sebab dia nak tengok gambar penuh..dia tanya aku pandai nyanyi ker?Aku cakap tak..tapi dulu pernah jugak masuk pertandingan sekadar saja-saja...pandai nyanyi nasyid? Aku cakap tak jugak..tapi pernah juga dulu-dulu..(semuanya dulu-dulu..haha)..sekarang?hurm..Biasa jerk,..Lama menunggu, kini giliran aku..Masuk dalam bilik tu..aku lihat para juri...termasuk beberapa pemberita..semuanya tertumpu pada aku..spot light, camera...huh..aku kena duduk atas kerusi yang disediakan..mic diklipkan di baju aku,..Bila aku dah baca semua..aku stop...semuanya senyap..last sekali..norazlina redzuan komen...katanya; Suara awak sedap...aku angguk jerk..dan cakap terima kasih...

Lepas tu..aku cakap terima kasih..itu jerlah..cuma dia lebih tumpukan pada orang yang ingin bekerja...aku pun berlalu keluar..kawan yang aku kenal kat situ cakap..Kak, tak nak masuk rancangan pilih menantu ker...Aku gelak jer...Dia cakap dia berminat nak masuk rancangan macam ni..yang rancangan pilih kasih haritu pun..dia tak sempat nak audition..kalau tak..dia memang nak masuk..ramah giler budak ni..aku pun apa lagi..join sekaki..sembang-sembang..aku tengok..rata-rata pakai kemeja..yang perempuan pun sama..aku jerk..yang pakai macam busana..patutlah..adik tu cakap..kalau tv 9 boleh kak...paham-paham jerlah..aku tengok yang tudung main sibai semua..kalau tutup dada jangan arap...aspek tu diambil kira jugak...apapun..pengalaman penting..adik tuh cakap..masa nak balik..dan katanya..moga jumpa lagi..Aku pun menjampuk..kita jumpa di tV 9 ke tV 3 pulak..hahaha...pakat gelak-gelak..itulah pengalaman walaupun tak berjaya..nak jadi pembaca berita kena ada pakej jugak tau.,.dalam borang dia tanya berat badan dan tinggi..serta segalanya..huhuhuhu...

Walaupun tidak berjaya...memang benar..dunia aku ialah dunia pendidikan..minat kadang-kadang..ada yang utama dan ada yang tidak utama...jadi, utamakan..peluang yang sudah ada..ramai yang aku dengar suara best,..doktor pun ada datang interview..tapi tidak berjaya..doktor tu memang power...audition ni..dinilai dari 3 aspek..kerana akan jadi sebagai IKON RTM jika berjaya..ada kakak yang datang interview cakap..awak dah nak jadi cikgu..senanglah..kakak nak cari kerja..mungkin peluang untuk yang mencari kerja...semuanya jangok-jangok aku tengok..ok lah..dah nak maghrib...Pengalaman itu amat bermakna..Cari pengalaman dari sekarang..untuk hari esok..


Wasalam...

2 comments:

Paan Lee said...

salam, kak, bestnye!

sy mmg nak g audition yg mcm tu, tapi family tak supportive huhu

AFITI said...

wsalam..tak per..boleh cuba lain kali lagi..sbnrnya byk pluang..ada stgh akan ckp..jika mnt dlm bidang cmni..org minat publisiti..walhal..sudah mnjadi personaliti kita spt itu..dan niat kita cari pglmn tu ptg..ibu akak mmg support..sjak dr kcil..ingt lagi nk buat psmbhn dpn public..dia akan support..akak pergi pun nak cari pglmn jer..hehe...krn pglmn cmtu..bukan sng2 nk dapat paan..paan leh cuba..tgok2 kat internet..apa lagi audition lepas ni..teguran juri tu sbnrnya bermakna utk kita..lepas audition..juri akan komen..mn y blh dibaiki dan mn y blh ditingkatkan..

::Window Shopping, Trendy and Design::

Doaku

http://www.youtube.com/watch?v=pLv-Nnr8XhI&feature=player_embedded#at=42