Anda Suka Blog Ini?

::Followers::

Saturday, August 16, 2008

Politik Oh Politik

Muka time tahap neurosis..hehe
Politik Malaysia semakin haru-biru. Malaysia dari segi luaran amat best..boleh angkat ibu jari lah. Namun, dalaman nya, permasalahan dan ketidak BETULAN sikap amat menghancurkan. Luaran ok, dalaman penuh nista dan dusta. Aku bukan untuk berpolitik, tetapi aku hanya pemerhati politik. Aku memang minat dalam dunia politik, namun semakin membenci dunia politik disebabkan ketidak adilan dan cacar merba keadaannya. Pada pandangan aku, tidak kiralahlah..pembangkang atau pun kerajaan, semakin mencari kelemahan masing-masing. Itu ke sikap pemimpin yang dikatakan sebagai khalifah untuk memakmurkan bumi ini???Kalau dah contoh pun tidak betul, ikutan pun lagilah..Entahlah, aku semakin malas nak amik port dalam hal politik disebabkan kecelaruan yang wujud. Namun, terfikir jugak aku, sejauhmana aku ingin membiarkan sikap malas amik port aku tu???SIKAP INGIN MENJATUHKAN, MENCARI KELEMAHAN ORANG, MENCARI KEBURUKAN, MENCARI NANAH DALAM KUDIS ORANG, MENCARI VIRUS DALAM DIRI ORANG, MENCARI SEGENAP SEGALA NISTA SEMEMANGNYA SUDAH ADA DALAM DIRI SETIAP MANUSIA TERMASUKLAH KITA SEMUA. PEMIMPIN JUGA TIDAK LARI DARIPADA PERKARA MENJELIKKAN NI. KALAU ditanya, kenapa sebab perkara tu berlaku....jawapannya mudah jer..biasalah, pemimpin pun manusia macam kita juga, setiap orang ada kelemahan....Argh...ayat lapuk semua tu. kalau masuk mahkamah bagi jawapan macam tu, sure kena tendang gerabak dengan tok hakim...wakaka...Aku makin tak faham lah...nilah yang dikatakan dalam teori realiti ni. Bila manusia tidak dipenuhi oleh 5 basic needs...power, fun, freedom, love and belonging, dan survival. Hancur. Pemimpin yang bersikap macam ni boleh lah dikaitkan power yang tidak dipenuhi.Melampau agak nya. tak kan nak dikatakan survival kot. CITTTT.......SURVIVAL apanya dorang ni. langsung tidak survival. Satu lagi, kalau orang betul2 melihat dalam dewan rakyat. ada pemimpin yang mencarut, membebel entah apa-apa, menyumpah seranah, aku leh angkat punggung jer, tak lalu nak tengok cara mereka tu. Kata demokrasi,.cit...demokrasi apa, boleh meluahkan segalanya konon, tapi bagi aku, nak lihat orang tu macam mana, lihatlah masa orang tu tengah marah dan beremosi (Tapi aku tak beremosi tau masa tulis isu ni..hehe....sekadar melepaskan pandangan..)Boleh la tahu macammana. Aku nak sarankan lah jugak, sebelum bergelar sebagai pemimpin tu, tidak boleh sekadar atas pencalonan sebab kredibiliti la apa la. Aku nak sarankan ujian psikologi pun memang wajar la. Panggil orang betul2 berkelayakn ke,..sapa2 ker....amik psikoterapist ke..amik kaunselor yang power dari PERKAMA tu ker....buat ujian psikologi sebelum bergelar pemimpin. Disebabkan aku belajar subjek pengukuran dan pengujian dalam kaunseling aku tawarkan lah sebagai cadangan. Bagi aku, kalau dah memang betul2 terpilih oleh TUHAN, laksanakanlah betul2....dan ada kejujuran, bagi aku, tidak ada masalah dalam memimpin. Jika permasalah dalam politik, korupsi, ke apa ke...aku rasa TUHAN SEDANG MENDUGA SESEORANG ITU SAMA ADA DIA BOLEH HADAPI ATAU TIDAK. JIKA DIBAWA KE JALAN YANG SALAH, DOSALAH JAWABNYA, JIKA DIBAWA PADA JALAN YANG BETUL, INSYAALLAH PAHALA LAH JAWABNYA. Program dan kempen macam-macam diadakan. Tapi, aku rasa,..kempen ni perlu dilakukan khas untuk pemimpin dahulu. Buat untuk rakyat, tapi pihak atasan sendiri tidak kena caranya. Bagaimana cara yang betulnya?Dalam Al-quran ada jawapannya. Aku berguru tidak habis pun, habis dengan baca sendiri...boleh jugak.. belek jer kitab tu, maknanya ada semua dalam tu...Belek tafsir ker..Aku bukan ahli politik dalam usia yang muda, tapi aku gemar membaca pemikiran ahli-ahli politik. Setiap kata-kata aku akan perhati dan nilaikan. So, please, aku sebagai rakyat..bawah pemerintahan pemimpin-pemimpin, aku tidak mahu Malaysia dicemuh apabila aku diluar negara. Semasa aku pulang ke kampung nenek aku di Thailand, macam-macam persoalan., Apabila di Malaysia, orang bertanya pasal Thailand dan peperangan pulak. Di Thailand orang tanya pasal masalah dalaman Malaysia pulak. Aku hanya boleh jawab secara rasional sahaja. Nak jawab berlebihan, negara aku, tanah air aku yag perlu aku jaga maruahnya. Proses nak jadi pemimpin tu...PROSES..tu yang pentingnya..nak lalui macam mana. Samalah dengan kehidupan sebagai orang bukan politik pun, termasuk aku, banyak cabaran dan halangan juga. Samalah seperti pemimpin. Tapi tanggungjawab pemimpin besar sebenarnya. Boleh dikatakan rasuah setiap hari berlaku, sikit ker banyak ker...memang berlaku,. walau kita tak tahu, dalaman atau luaran..Kalau nak tahu orang makan rasuah macam maner,..struktur personaliti memang wujud. Tandanya, perut tu boroi ke macam maner tah..tu tak silap aku baca dalam buku apa tah... tapi, jangan la lepas baca blog aku ni semua takut sebab perut tu boroi..hehe...ada la types dia tu...sapa-sapa yang pernah terbaca entri ni, dan pernah termakan rasuah, dan aku harap ada pemimpin yang membaca blog aku yang entah apa-apa ni..dan cepat-cepatlah.. lakukan sesuatu perubahan....aku pun tidak lari dari dari Qilaf, tapi ini pandangan aku untuk blog aku kali ini. Wahai pemimpin (tidak kira pembangkang atau kerjaan yang kucintai, pengintip-pengintip negara luar hanya sedang menunggu masa sahaja untuk menjajah Malaysia, itu perlu kita sedar. )Kami tidak mahu kebebasan luaran, tetapi mahukan kebebasan secara bersama dari segi dalaman juga,..Sememangnya tidak ada negara yang bersih daripada segala masalah dan konflik dalaman, namun,..itulah cabaran untuk kita semua bukan sahaja pemimpin-pemimpin,tetapi seluruhnya...senang cakap...prevention is good than cure,..Blog aku ini ditulis dalam keadaan aku demam dan terbangun dari tidur, terus terfikir pasal ni dan menulisnya. Aku demam...huhu...makin menjadi-jadilah pulak.. tapi keinginan menulis dan meluahkan pendapat dan pandangan tidak pernah demam..huhu....Sekian, Terima kasih.

6 comments:

En. Fauzie said...

kadang kala, politik ini bersih.. tapi ramai yang selalu anggap yang politik ini kotor.. kesimpulannya, fikir la sendiri..

.... said...

yes..right...org yang aggap politik peluang utk buat bnda x elok tu lah jadinya kotor...kalau politik zaman nabi pun, nabi tangani dengan elok. itu yang wajah dicontohi. dari segi konsep, bersih,tapi bergantung pada tindakan pemolitik mencorakkan kotor atau tidak.

En. Fauzie said...

tp, masih ada ker pemolitik yang bersih?? saya melihat dari satu sudut, pemimpin agama(PAS) juga tidaklah menunjukkan kepimpinan yang tinggi.. walaupun bergelar ustaz dan mempunyai PhD, oleh kerana dikuasai oleh pemikiran yang sempit, sanggup menghukum seorang insan bergelar mufti sebagai bapa iblis.. renungkan.. bagi saya, tiada mana2 ahli politik yang boleh disanjung utk seketika ini..

.... said...

itulah jawapan yang anda katakan...politik itu bersih tetapi pemolitik x ada yang bersih...utk jawapan mana-mana ahli politik yang tidak boleh disanjung ketika ini,..itu jawapan anda...saya no komen lagi...ada kena cara sanjunglah..tidak kena cara...sebaliknya lah..amik jer yang baik..tapi sebgai rakyat kita mempunyai haknya..setakat ini, jika pelaksanaan utk rkyat baik...saya sentiasa menYokong mreka...IT just penilaian...InsyaALLAH..

En. Fauzie said...

bagus.. afiti, saya ada masalah laa.. sudi tak jadi kaunselor saya? hehehehe....

.... said...

blh jer nk kongsi..ym erk..

::Window Shopping, Trendy and Design::

Doaku

http://www.youtube.com/watch?v=pLv-Nnr8XhI&feature=player_embedded#at=42