Anda Suka Blog Ini?

::Followers::

Friday, May 1, 2009

Isu Surau 2

Assalamualaikum.

Ingin membicarakan tentang isu surau lagi. Macam-macam ajer. Nampaknya, kehendak mahasiswa/i UPSI perlu dipenuhi. Jenuh juga memikirkannya apa cara terbaik untuk pihak librarian buka secepat yang mungkin. Antara pandangan aku, yang mungkin ada pihak yang terbaca blog aku boleh lakukan.

1. Surat rasmi
2. Perbincangan secara formal pimpinan mahasiswa tentang isu ini
3. Buat kaji selidik dan survey untuk pungut data daripada pelajar UPSI(dah nak secara formal kan, elok sangat lah, kan nak bukti pula).
4. Merakam pendapat para pelajar secara exclusive (macam hot la pulak).
5. Tidak payah buat apa-apa, buat derk jer..buat berani, pergi sembahyang.

Survey yang aku telah lakukan lokasi terbaik untuk surau. Ceh, macam kontraktor pulak.

1. Surau yang sememangnya dah ada untuk staff, cuma perlu menggesa dinaikkan memo di hadapan pintu masuk utama " Surau dibuka untuk semua pelajar muslim".Bila dah dapat jangan buat tempat melepak dan tidur pulak!

2. Beberapa kali aku cuba naik ke tingkat atas tanpa tujuan untuk belajar, cuba meninjau-ninjau lokasi mana yang terbaik untuk dijadikan tempat sesuai untuk sembahyang. Lokasi atas, tidak ada orang gunapun, perhiasan semata-mata. Rasanya elok dibentangkan keperluan untuk solat (tabir,tikar) jika surau dekat bawah tu untuk golongan staff semata-mata. Indahnya jika tempat tersebut dimaksimumkan penggunaannya untuk perkara yang baik itu.

3. Sebenarnya, surau dekat bawah itu sangat selesa kerana sudah tersedia tempat ambil wuduk dalam toilet. Toiletnya pun, kalau aku nak landing letak cadar untuk melepak pun best. Tengoklah betapa selesanya kemudahan yang ada itu yang telah ditiadakan oleh orang yang patut sememangnya tidak patut (cilok ayat Prof.Abdullah Hassan). Lampu dalam surau itu pulak sangat mengagumkan aku, kerana pancaran cahaya membuatkan kulit aku berseri-seri. Tak percaya, cuba masuk!Melampau!Haha.


Sebenarnya, ada perkara yang terlepas pandang bukan sahaja maklumat pelajar UPSI tidak suka membaca dan ke perpustakaan tetapi disebabkan tidak ada kemudahan surau. Lagipun, tempat menuntut ilmu/graha ilmu/khutubkhanah itu, aku rasa sesuai sangatlah ada tempat untuk mengadap Tuhan. Bertambah berkat!Permasalahan utama pelajar UPSI tidak berminat untuk ke perpustakaan:

1. Tiada tempat beribadat/ sukar untuk solat lebih baik tak payah pergi library. Sebab itulah data kunjungan ke library merosot seperti yang dibentangkan. Bila merosot, mulah melabel pelajar UPSI tidak suka membaca. Ini salah satu unsur generalisasi dan prejudis!

2. Atau pun memang tidak suka ke library sebab suka belajar dekat rumah?(Haha)

3. Malas (Tak boleh nak buat apa sebab aku macam ni jugak kadang-kadangnya).Haha

Marilah sama-sama kita buat-buat tanya secara beramai-ramai sama ada surau ada ke tidak di library UPSI. Itu mungkin salah satu cara yang aku cadangkan. Pendekatan buat-buat tanya secara beramai-ramai ni merupakan salah satu pendekatan psikologi juga. Bila dah ramai tanya, tentu pihak tertentu pun akan fade up dengan persoalan buat-buat tanya ni. Maka, tidak hairan jika ada pihak tertentu (staff-staff dalam tu) melaporkan kehendak-kehendak pelajar UPSI. Secara tidak langsung, ada peluang untuk diwartakan surau tersedia di library. Fikir-fikirkan.

Aku pun pelik, cara mudah nak dapatkan berkat dan pahala senang sangat sebenarnya tapi orang mudah terlepas pandang perkara yang mudah kerana mementingkan perkara yang payah untuk diambil berkat. Contohnya, laburkan banyak perabot yang tidak berkaitan, meja-meja dan kerusi di tingkat atas, rata-ratanya pengunjung tidak suka pun naik ke tingkat atas. Lagi baik, duit itu diperuntukkan untuk membeli keperluan utama yang sangat utama itu!

Bersambung,.

No comments:

::Window Shopping, Trendy and Design::

Doaku

http://www.youtube.com/watch?v=pLv-Nnr8XhI&feature=player_embedded#at=42