Anda Suka Blog Ini?

::Followers::

Thursday, April 30, 2009

Bila Tangan Rasa Ingin Berdansa

Assalamualaikum.

Malam tidak ada apa nak tulis. Lepas balik taklimat ROS, terus jer tidur. Petang tu, sempat ke library kejap. Tajuk entri aku pun entah apa-apa. Di library, aku ada jumpa seorang budak Pendidikan Islam. Sembang-sembang dengan dia sekejap depan TV. Masa tu, dekat maghrib.

Aku : Cerita apa ni?
N : Ni cerita Ako Mustafa (panjanglah dia bercerita)
Aku : Tak pernah tengok cerita ni..tapi tengok kejap masa nak makan tadi dekat kedai makan tu,..
N : Aik, dia dah kawin bila pulak ni..
Aku : A'ah..cepat betul pulak,.dah kawin,..(main skip-skip pulak cerita ni- dalam hati)
N : Astaghfirullah,..kena tipu dah dia ni (Lisdawati)..
Aku : A'ah ni..kira dia kawin nak harta lah ni..bla..bla..
N : Lelaki ni kawin sebab mak dia..nak harta
Aku : (Senyap)..Eh, kalau nak semayang..turun lah bawah..
N : Ada surau ker?
Aku : Ada..kat bawah..
N : La..tak tahu pulak..memang ada yer..kat mana eh?
Aku : A'ah..ada..awak turun jer bawah,..nampak label, awak jalan jer..

Aku pun mula lah mengumpat sambil cakap tak puas hati time maghrib-maghrib ni. Sebenarnya ada jer surau kat library ni. Hari tu, saya ada tanya akak yang jaga bilik tesis tu, saya tanya ada surau tak kat sini..dia cakap ada kat bawah...saya pun turunlah nak g..tapi jumpa staff lagi kat bawah tu, tanya mana arah surau nya..dia senyap..kat sini tak da surau..saya pun senyap...last-last saya cakap..Cik, staff kat atas kata ada surau kat sini..staff lelaki dan perempuan tu saling berpandangan lah...senyap terus..dalam hati saya ni dah bengang..sebab dia cakap, belum buka lagi..tak rasmi ke apa tah dia cakap..dalam hati saya ni bengang sungguh, tempat sembahyang kena rasmi dulu ke baru boleh sembahyang..selama ni macam budak-budak UPSI tertipu pula. Punyalah MPP berusaha dengan manifesto untuk bukakan surau. Padahal surau dah ada...Itu sahajalah yang sempat dibicarakan.

Pada masa tu, aku ada tanya; Cik, kenapa orang kat atas tu cakap ada surau kat bawah?Aku tanya lagi,..Last-last, staff tu cakap..Pergilah, kat bawah tu...!Dah la muka pun macam tak puas hati jer cakap.Boleh jer nak main part ketidakadilan ni dengan aku. Mana adil, buka untuk staff UPSI. Aku dengan penuh bergayanya..ceh!Berjalan turun ke bawah,tidak ada sorang pun dekat situ hari tu..lengang..masa maghrib..rupa-rupanya aku masuk dalam tu...bersepah kain sembahyang, alat-alat make up staff..dengan pencuci muka, bedak, sikat rambut..dalam almari tu...setiap part ada alat-alat tu..Owh.,baru aku tahu rupanya..macam tertipu pun ada selama duduk di UPSI ni...punyalah penat, pelajar-pelajar UPSI nak sembahyang kena keluar jalan jauh-jauh ke IPSI dan surau An-Nur..Isk..isk...padahal boleh buat pahala sangat..tapi orang tak nak buat pahala. Masa aku duduk dalam surau tu..ada seorang staff lelaki masuk nak sembahyang kat ruang lelaki lah..Aku nampak dia takda lah tengok pelik pun kat aku ni.. Ok, jer..Tak tahulah mungkin dia tak tahu aku ni student kot,.dan jika dia perasan aku student pun..mungkin nak sembahyang tak ada orang nak halangnya..jimat masa, tak perlu jalan jauh-jauh, tak bazir tenaga..kan susah kalau malam-malam, time maghrib nak pergi jauh, malam-malam fikir keselamatan pulak. Aku sedar, punca utama pelajar tak nak ke library ialah masalah surau. Ada sesetengah yang aku jumpa kawan-kawan cakap susah nak sembahyang. Walhal, surau ada pun. Cuma untuk staff..dan staff haritu tak cakap pulak dibuka untuk staff. Maknanya, boleh student masuk. Jangan takut, kita tak buat salah pun. Nak sembahyang bukan buat jahat. Kalau orang luar datang macam mana agaknya? Ada beza ker tempat itu untuk staff dan untuk pelajar? Kerana untuk staff, kehendak mahasiswa UPSI 14000 pelajar terkorban; tak tahu pun ada surau dekat library. Tidak adil lah kan? Duit bayar maa...

Banyak jugalah sempat berbicara dengan budak tu,.jadi aku cakap, jangan takut pergi jer..Budak tu pun aku nampak jenis berani jugak gayanya. Kalau orang tanya awk, mana awk tahu ada surau, cakap ada staff bagitahu ada. Wakaka...Tak salah pun, kadang-kadang perlu juga jangan ikut peraturan sangat..kalau nak buat perkara baik ni...Apa yang aku belajar untuk subjek etika, tak semestinya orang yang langgar etika ni,.orangnya tak profesional. Aku rasa macam nak buat debat pulak dan nak lepaskan apa pandangan aku pada sesetengah staff ni. Apakan daya. Insan kerdil jer.

Masa aku solat dekat sana, ada seorang mak cik guard datang. Dia tahu aku student. Dia pun tanya, awak dulu kelab Sahabat ker?Aku pun jawab, yer..saya join kelab Sahabat. Kelab Sahabat tu, pelajar-pelajar UPSI yang membantu pihak library untuk pengkelasan buku-buku. Kebetulan pulak. Mungkin pada pandangan makcik guard tu, macam mana aku boleh ke surau tu, mungkin hanya budak kelab Sahabat jer tahu. Sudah lah, kalau bukan kelab Sahabat pun aku akan cari juga..yang pasti kebenaran tu yer...Bukan apa,..aku sensitif kalau part ada yang orang mentiadakan..dan aku jenis sensitif jika hak-hak itu tidak dipenuhi kerana tidak adil lah..kesian kat budak-budak UPSI, terpaksa berjalan jauh-jauh walhal surau ada. Entahlah, ni pendaman aku sebenarnya untuk diluahkan dan aku gembira sebab dah ada seorang pelajar yang tahu tentang kewujudan surau dan aku harap dia pun boleh beritahu rakan-rakan dia tentang kewujudan surau tu untuk kesenangan mereka. Kalau lah ada pihak staff librarian UPSI terbaca blog aku ni, aku harap boleh dengar lah pandangan dan boleh dibawa bicarakan. Aku bersedia untuk dipanggil sebab aku tahu rasionalnya dekat mana.Pandai-pandailah. Aku tak nak subahat, sebab aku dah nampak surau ada..jadi aku cakaplah..!Lagipun untuk kemudahan orang lain jugak. Memang kadang-kadang aku tidak suka ikut peraturan' pada peraturan yang tidak logik dan tidak masuk akal. Macam UPSI ni nenek aku punya..Haha..Lantaklah orang nak label apa pun..Aku rasa peraturan itu logik, barulah aku ikut. Aku ucap terima kasih sangat pada Kak yang jaga bilik tesis yang baik itu kerana bukakan jalan..dan mungkin Allah gerakkan bibir dia untuk mengatakan bahawa ada surau walaupun dengan sebaris ayat (Ada ramai staff,tapi bukan staff yang garang tu erk, dia jaga sampai nak maghrib jer kat bilik tesis) . Aku doakan dia kerana kata-katanya " Ada surau kat bawah" itulah yang kebenaran dapat ditemui dan memudahkan untuk kegunaan orang lain. Dapat pahala kak atas pertolongan!

Persoalan aku:
1. Kenapa surau ada,tapi hanya untuk staff?Untuk kemudahan staff sahaja ker, sedangkan, saya tengok tak ramai staff pun ke sana ketika itu. Daripada biar kosong, baik pelajar UPSI guna.. kan?
2. Tidak ada label pun yang mengatakan surau itu untuk staff.
3. Kata..surau belum dirasmikan/dibuka?Kenapa alat make-up staff UPSI berlambak?Kain sembahyang pun berlambak?Saya tak reti nak bezakan ke tempat tu dah digunakan lama atau tidak?Rasanya sudah lama digunakan bila tengok keadaan surau tu.
4. Perlu ke ada label surau untuk staff sahaja sebab, nak sembahyang tak kira siapa pun kan?Perlu ker?
5. Perlu ke dikeluarkan kenyataan library "surau belum dibuka" sedangkan korang sudah berzaman menggunakan kemudahan surau tu? Pastu, bila boleh buka untuk kemudahan ramai?
6. Adil ker surau untuk staff UPSI sedangkan penat pihak MPP perjuangkan untuk dibukakan surau. Nak kata tak siap, apa pasai kain sembahyang berlambak..dah macam lama jer digunakan..kat luar jer yang masih ada konkrit..tu pun cleaner dah bersihkan..
7. Selama ini, seolah-olah hak kehendak pelajar yang utama itu tidak dipenuhi kerana dikaburi oleh sesetengah yang menggunakan kemudahan untuk diri sendiri. Kalau ikut teori Silang Budaya ni, korang yang kaum minoriti bukan kami yang 14000 orang. (Tidaktermasuk yang bukan beragama Islam). Patutnya, korang yang perlu didiskriminasikan bukan kaum majoriti..Wah gitu!(Buat nada menyentap)
8. Kapasiti 14000 orang mampu untuk perjuangkan kehendak mereka dan pihak librarian nisbah kecil jer,..walaupun kuasa pengurusan terletak pada kalian dan kalau pada titik rasional, kami menang. Hahaha..(yang pasti bukan nak menang okey, hak dan keadilan itu penting).
9. Kenapa berlaku percanggahan, sebab ada staff yang cakap ada dan ada yang cakap tiada surau? Ragu neh..timbul tanda tanya..
10. Yang last ni harapan aku, moga Tuhan gerakkan tangan individu terbabit untuk menaikkan memo di hadapan pintu masuk library " Surau disediakan,@Surau dibukakan "(dah cakap belum buka kan...?).Huhu..sebab pelajar UPSI ada takut-takut nak ke sana sebab tidak ada memo, takut kena tangkap. Itu kata kawan aku, apabila aku cakap, kat library ada surau dan kata mereka, mereka itu berperaturan. Ikutlah kalau yang pesen macam tu. Itu bukan persoalannya, yang penting surau itu wujud.

Maklumlah, alam debat sudah ditinggalkan. Sebab tu, gian nak persoalkan kerasioanalan. Pandai-pandai jer aku ni kan..macam nak rasmi surau pulak..Harhar..dah takda orang nak nyatakan dan rasmikan kewujudannya..Baik aku cakap..kalau tak..pelajar-pelajar UPSI bawak tongkat walaupun mata celik.

Sambung balik apa perbualan kami.Hehe

N : Awak, saya nak pergi ni..
Aku : Awak pergi jer..jangan takut..
N : Ok, saya nak gi ni..senang sikit nak sembahyang..

Selesai sahaja kisahnya.

Itulah perbualan kami hari ini. Itu sahajalah. Jadi, jangan takut yer dengan pengurusan. Nak sembahyang jangan pikir payah-payah. Jangan takut okey, nak guna kemudahan yang sedia ada tu..

Sambung cerita lain pula. Ni syahdu sikit. Aku kenal seorang senior melalui blog, iaitu dari blog Dr.Jazimin. Mungkin melalui pesanan yang aku tinggalkan pada Dr.Jazimin, dan katanya dia lihat perbualan aku di chatbox dan dia pun klik lah untuk view blog aku. Dari situ, kami saling mengenali hingga ke perbualan YM. Aku syukur sangat, dipertemukan dengan K.Ina. Senior aku yang berasal dari Johor. Kami share banyak perkara dan banyak persamaan dalam melalui kesukaran kehidupan. Dia seorang kaunselor yang aku sangat tabik dan aku hormat sebagai seorang kakak. Sedihnya lagi, dia membantu aku dalam perkara yang aku perlu rahsiakan. Mulianya hati dia..Aku YM dia pun menangis-nangis. Pada hari peperiksaan, kata-kata semangat daripadanya amat aku hargai. Ketika kemalasan dan tiada motivasi diri, aku luahkan dalam YM, dan aku ucapkan terima kasih padanya sebab memahami aku. Gembiranya aku, apabila katanya, " Akak harap sangat dapat jumpa adik Ahad ni..bla..bla.."Esok dia akan datang ke Tanjong Malim dan kami akan jumpa. Kiranya first date esok.Hehe..

Masa dia belajar kat UPSI

Terima kasih Kak Ina

Terima kasih.

8 comments:

F.Aminurrashidd said...

salam.. ha? Library UPSI ader surau? kat bahagian mana? kami selalu solat kat Fakulti Bahasa atau suarau bangunan HEP. huhuhu.. menapak siket ar.

Anonymous said...

Salam.. ukwah.

Inilah cara seorang pemimimpin prihatin dan ambil tahu tentang permasalahan yang dihadi pelajar di sini. (Halmi SuHAiMI)

AFITI said...

Fawiz,yer ada..pergi jer..dengan pengurusan ni kita jangan takut ok..kita perlu bertegas pd perkara kebenaran, Kalau tak..kita akan tertindas..

lokasinya, pergi jer..dan fawiz, as a debater..gunakan kerasionalan yer dik kalau ada staff y bertanya..bila g tu..ckp la...sj jer turun ker..tup2..tjumpa surau..haha..tipu sunat xper..pandai2 lah propa..untuk y baik ni..

Lokasinya :
Mula2 masuk tu, msti nmpk sofa dan tv kan..jalan depan sikit..ada tangga turun ke bawah..sebelah kiri..sebelah pameran tu..so..turun jer..kat bawah tu..ada tertulis..surau..dia sebelah dgn penerbit upsi..pergi jer..pandai2lah..jgn sshkan diri key untuk pergi jauh2..

Halmi :
Terima kasih sebab tggalkan pesanan..jadi jgn takut nk ke surau..bila dh ramai orang ke surau tu..pastilah kan..pihak staff xleh nk buat apa2..try pk..mana rasionalnya dorang nak halang kita..ke surau tu..teori peneguhan pun ada ckp..bila dh biasa orang buat tgkahlaku tu..orang xleh buat apa2..jgk..sbb dh biasa..so..staff pun xleh nk buat apalah kan..sila2 yer..pndai lah jwbnya bila ditny..lama dah sbnrnya surau tu..pergi jerk..kebenaran dh ada..sila2..

ninim said...

Fawiz..kau kan RAJA PROPA..kalau nak tau aini takot gak berdebat ngan Fawiz tak tau yang mana fakta...yang mana propa....

Beshnya akak nak jumpak kak Ina tu esok...

Harap semua berjalan lancar ye

AFITI said...

hehe...fawiz suker propa yer..meh kita sama2 proposa..trademark budak debat..idup ngn propa jer..haha..aini..thnks..bukan date..tpi pertemuan ilmiah..ahakzzs..

Fadhlullah Universoul said...

huh..upsi2..

nk kena berpiket ke??

buat bantahan psl isu ni..

MPP mcm dh snyap kan..
huhu...

mcm dh kcw gak kat MPP..
yela..org2 besar mpp sume
xberani bersuara..
yg bwhan ni pihak U xpndang sgt kot..

ckp cm2 sbb dh ade pnglmn
mcm ape yg pihak hep ckp
mse sye wat laporan kes bas..

zahid ade mse tu..mcm nk bgaduh pn ade ngn hep mse tu..haha..

AFITI said...

ahakz..entahler..fadh..so..kena guna psikologi gak berdepan ngn org jenis xreti amik pasai hati perut org ni..

Sifirnya mudah:
Pergi jer ramai2..dorang tak boleh buat apa2 kalau ckp nk solat kat situ..lama2..bila dh org ramai..dorg pun jenuh jugak..nk mlarangnya..so..pakat2 lah reramai pergi ke surau di libry..kalau kna tahan..ckp jer.."saya nak solat".

Akak pun makin tak paham..y ptg..ms ckp tu..kna slow talk..ngn dorg...gunala cara komunikasi terbaik..kdg2..kna cari ayat mginsafkan..buat nada merayu ke apa ker..try lah..huhu..

Cuma nak tgok gak..ada x..time stdnt upsi duk amik air smyg..ada x org y g halang smbhyang..rsnya xda kot..so..apa lagi..jom la surau library..ahakzS..

Anonymous said...

Which came first? chicken or the egg

::Window Shopping, Trendy and Design::

Doaku

http://www.youtube.com/watch?v=pLv-Nnr8XhI&feature=player_embedded#at=42