Anda Suka Blog Ini?

::Followers::

Monday, April 13, 2009

Pilihan


Bismillahirrahmanirrahim.

Sekarang ni, ada satu jer kerja tidak siap. Proposal. Laporan baru, kem kelompok sudah siap, laporan 4 makmal juga sudah semalam. Sebenarnya, aku perangai aku ni tidak dijangka. Sengaja jer ke, tapi nak cari mood buat tu kena ada sebenarnya. Aku teringat pula seseorang yang berkongsi pada aku tentang istilah lompatan saujana juara dari juara ni. Aku tulis lompatan saujana juara segala juara ni, bukanlah maksud aku ini nak jadi atlet lompat tinggi ke apa (tak larat nyer aku nak berlari). Cuma nak ditulis di blog ni, moga jadi pengajaran pada orang yang membacanya juga. Kadangkala, apabila terdesak, kita akan melakukan sesuatu luar jangkaan kita. Sama-sama fikirkan, dan fikirlah sendiri.

Ingin berkongsi pengalaman meredah UKM. Semasa hari minggu, sudah pastinya pelajar-pelajar menumpukan pada proposal. Aku pula, buat sikit-sikit tapi hari minggu aku bawa diri ke UKM dengan mengajak junior aku, Sa dan Hilmi. Dua hari di sana melaksanakan program. Program apa?Biarlah rahsia. Bersama dengan beberapa pelajar Sekolah Menengah Negeri Sembilan dan kaunselor-kaunselor. Aku suka benar, time kekalutan bertumpu pada proposal, aku merehatkan diri dan keluar dari situasi. Bila dah puas dengan program dan aktiviti aku mulalah taip tugasan aku. Mungkin itu intervensi yang aku pilih. Berbeza setiap manusia. Ke sana untuk mencari pengalaman sebenarnya kerana aku ini masih belajar. Tunjuk ajar daripada orang berpengalaman itu amat perlu. Kalau tidak sampai bila tidak tahu.Semasa program, ada slot ceramah untuk aku juga dan sempat berkongsi tentang PRS. Slide sudah ada, cuma sampaikan jerlah kepada pelajar. Semuanya pengalaman sebagai persediaan untuk keluar ke lapangan kelak.

Keesokan paginya, menjelajar sekitar UKM bersama pelajar-pelajar. Berjalan kaki, macam nak putus urat jari jer. Nasib baik berada di UPSI. Sambil-sambil berseloroh, " Kalau jalan macam ni hari-hari, boleh jadi kurus kak Fiti nih..."Pergi sana pun, masa terluang taip jugak sebaris dua ayat proposal, kalau pergi suka-suki jer, bimbang jugak. Segenap bangunan UKM itu, seolah-olah mengejek aku jer, "Larat ker berjalan FITI..."Maklumlah UPSI ni tidak besar tapi aku sangat bersyukur bergelar Anak Kandung Suluh Budiman.

Pada petangnya, aku dan junior pulang bersama . Hajatnya ingin tidur di UKM lagi tetapi sempat semalaman sahaja tidur di Kolej Pendita Za'ba kerana ada urusan yang perlu diselesaikan. dan perlu pulang. Lagipun, program sudah tamat. Elok jer perancangan untuk bermalam di UKM dan ziarah-ziarah, rancang untuk berjalan situ, sini,..tapi terpaksa dikenselkan. Baliknya, dalam bas dapat mesej pulak dah. Balik pun sudah malam. Tak boleh nak berenti jugak rehat jugak keesokannya. Ada Malam Mesra Kolej. Aku dengan junior, Sa, kami diminta untuk mengacarakan majlis malam itu. Mungkin ini last khidmat aku sebelum aku duduk di rumah sewa semester hadapan. Deposit pun sudah lama bayar. Sebulan lebih. Permintaan itu, aku terima sahaja mungkin itu sudah menjadi tanggungjawab aku. Malam itu, aku dan Sa meredah berceloteh. En.Zul pula, tengah hari itu merewang bersama pelajar KAB, jadi tukang masak. Itulah pengetua kolej aku yang sentiasa jadi chef kalau ada apa-apa sahaja kenduri-kendara kolej. Memasak berkawah-kawah tu mainan dia jer. Cayalah beb kaloh ore tino. Malas aku nak cerita dah. Yang penting, masa itu, empat report makmal perlu disiapkan. Balik dekat jam 1 pagi, rehat-rehat sekejap, dan mulalah menulis report. Jam 4.35 a.m aku mula beralah, tapi aku gembira report makmal aku siap. Badan menjamah katil, aku teringat kata-kata Hilmi, pasal lompatan saujana juara segala juara itu sebenarnya, dalam keadaan terdesak macam-macam boleh buat, kadang-kadang tekanan ini sangat bagus untuk diri kerana semuanya siap bila ada tekanan (ni sebenarnya yang ingin disampaikan). Tapi itulah pilihan diri sendiri jadi aku harus bertanggungjawab terhadap pilihanku.

No comments:

::Window Shopping, Trendy and Design::

Doaku

http://www.youtube.com/watch?v=pLv-Nnr8XhI&feature=player_embedded#at=42