Anda Suka Blog Ini?

::Followers::

Wednesday, May 20, 2009

Kisah 19 May 2009

19 MAY 2009

Di suatu situasi di kedai barangan elektrik

Mak Cik : Belajar lagi ko?

Miss A : Belajar lagi...

Mak Cik : Belajar mano?

Miss A : UPSI...

Mak Cik : Hahhh? Oversea…?

Miss A : Universiti Pendidikan Sultan Idris..(UPSI), Perok…

Mak Cik : Oooo..Mok Cik ingat oversea…dengar macey oversea jah.,

Miss A : Ameen ( Dalam hati)…Perok jah Mok Cik..Bukey oversea…

Mak Cik : Ngaji gapo…?

Miss A : Ngaji Cekgu.., Mok Cik…

Di suatu situasi di rumah kawan…

Miss A : Sikin..lamo tok jumpo mung...(sambil bersalam-salam and berpeluk-peluk)

Sikin : Mung lah hok sibuk…nok jupo..

Miss A : Eh..ingat kat saing-saing masa skolah rendah dulu...(berceritalah kisah sorang-

sorang).

Sikin : (Tiba..tiba...)Eh,..mung ingat dop Izzati?

Miss A : Ingatlah...bakpo tok ingat...Eh..eh..duk mana dio loni...(Beria-ria aku…bertanya)

Sikin : Aku tahu dia duk mano..haritu aku jumpo dengan Ika..pastu..Ika ada oyat..duk ngaji sekali dengan dia...USM...

Miss A : Wah..wah..kira nya Izzati amik medic?

Sikin : Iyaa…amik Medic…Ika baru royat..aku tok tahu pung…

Miss A : Ingat giler ko dia…yer lah..masa sekolah rendah dulu..aku dengan dial ah…Mung ado nombor telefon dia?

Sikin : Ado…

Aku pun apa lagi…sambil menaip mesej kepada Izzati…Otak aku kembali menerawang teringat memori lama…masa darjah 1 hingga darjah 4…Aku dengan dia berkepit kemana-mana..sebelum dia berpindah sekolah…Sebelum kelas Fardhu Ain,..aku akan ajak beberapa orang kawan aku ke rumah nenek aku yang berhampiran dengan sekolah..pergi mandi..makan nasi..terutamanya Izzati,.Dia anak Puan Mariani..Cikgu Bahasa Inggeris…cikgu yang berjubah dan bertudung labuh itu…yang juga P.K Tadbir sekolah ketika aku darjah 2 hingga 4... aku masih ingat sehingga sekarang..Masa darjah satu..aku ingat..dalam kelas ada 40 lebih..dalam 43 macam tu la…kuat betul ingatan aku…kekeke…masa darjah 1..guru kelas Puan Lee Chin Song..aku suka dia sebab perfume dia bau wangi..kalau dia pakai baju biru..kasut tumit tinggi pun biru..kain paras lutut..nampak betis..hehehe…rambut panjang…fuh..cantik…!!!Dalam kelas..kalau Izzati dapat nombor 1..aku dapat nombor 10..masa darjah dua…Izzati..dapat nombor 1..aku dapat nombor 8..lepas itu..tak ingat dahh…huhu…

Malam ini..jam 10.12 aku menerima mesej..ingat mesej kawan aku..Aqilah..tiba-tiba tertera nama Izzati…

“Wasalam Fiti..miss U!!!Mestilah ingat.. :) dlu sokmo g mkn nasi umah Fiti..hehe..em t alhamdulillah shat2 aje..fiti?em study mn loni?cuti ko?”

“Alhamdulillah, nasib baik jumpa Sikin..Leh kontek T..ptt la trgt kt T tiba2 jah.huhu..miss u a lot!!skg cuti.blja kt upsi..umie sihat ko?kak nini?pastu adik namo gapo dh..farhan?hehe..,igt lagi kt dorg.kem salam kat umie deh.tahniah..bakal doc Izzati..”

Itulah kisahnya…

“YAALLAH YA TUHANKU..DIA LAH SAHABATKU YANG AKU RINDUI..SYUKUR KEPADAMU MASIH MEMELIHARA DAN PERPANJANGKAN USIA SAHABATKU…DIA AMAT BERMAKNA BUATKU..DIALAH SAHABAT SEPERMAINAN KETIKA AKU KECIL DAN SUKAR AKU LUPAKAN..JIKA DITANYA..MEMORI YANG MANA PALING INDAH…?MEMORI KETIKA AKU BERKAWAN KETIKA KECIL-KECIL..KERANA SAHABAT KETIKA KECIL ITU ADANYA KEJUJURAN YANG TINGGI…KERANA ZAMAN KANAK-KANAK TIDAK PERNAH MENIPU…YAALLAH YA TUHANKU..ENGKAU PELIHARALAH SAHABATKU DAN PERSAHABATAN KAMI…KETIKA AKU ZAMAN SEPERMAINAN..ZAMAN KETIKA MENGINJAK USIA…DIALAH PENCETUSKU UNTUK MEMAKAI TUDUNG KE SEKOLAH..KERANA DIALAH..INSAN DALAM KELAS ITU..YANG PERTAMA MEMAKAI TUDUNG KETIKA DALAM KELAS 1 MERAH…DIALAH SAHABATKU…AKU BERSYUKUR KERANA AKU DAPAT BERHUBUNG DENGANNYA…PERMUDAHKANLAH JALAN KEHIDUPANNYA…CAPAIKAN LAH CITA-CITANYA UNTUK BERGELAR SEORANG DOKTOR YANG BERBAKTI PADA PESAKIT DENGAN PENUH LUHURNYA…YAALLAH YA TUHANKU..DIA SAHABATKU…APABILA TAMAT SESI KELAS..TIBA MASA PULANG..AKU MASIH BERSAMA DIA..MENUNGGU DAN BERMAIN DENGAN DIA WALAU TAMAT SETIAP KELAS KERANA DIA MENUNGGU IBUNYA DI PEJABAT…MAKAN BERSAMA-SAMA…SEMUANYA DIKONGSI SAMA-SAMA WALAUPUN KAMI KETIKA ITU USIA 7-9 TAHUN…APABILA DIA INGIN PULANG KE RUMAH SETIAP PETANG…DENGAN UMIE NYA..AKU MULA MELANGKAH PULANG KE RUMAH…AKU BERSAMA DIA..TAMAT WAKTUNYA APABILA DIA PULANG KE RUMAH…SETELAH UMIE NYA SELESAI URUSAN DI PEJABAT,..DIALAH SAHABATKU…NURUL IZZATI BT HAJI MOHD NOOR”

Aku bercakap dengan Sikin…

Miss A : Kin..alhamdulillah..geng-geng kita masa sekolah rendah dulu..semuanya menjadi..

Sikin : Haah..alhamdulillah…kawan-kawan kita mula dari darjah satu dulu..semuanya…bawak haluan yang baik…jenis belajar-belajar semuanya…kita pisah bila semua pergi asrama penuh…lepas darjah 6…

Miss A : Kin, mung lah handle dan buat reunion…aku teringat kat geng-geng kita..(kan best ada alumni sekolah rendah…(dalam hati))…

Sikin : Malas aku..susah..payoh...semua busy-busy..

Miss A : Kalau mung nak buat perjumpaan mung oyatlah kat ku...sekarang aku tak busy..

Sebelum tutup kisah 19 hb Mei 2009..aku ingin kongsikan sesuatu. Aku dan Beck..budak sekampung dengan aku...Raja Norila Shahida Bt Ungku Aziz..(gelaran dalam kawan-kawan Beck)..dia panggil aku Britney..hahahaha...kami ke Balai Islam, Lundang..ke SUK, ke YAKIN, Yayasan Islam Kelantan (YIK)..buat apa ke sana..?Adalah tujuannya.... ragam kami..huhu.....Begitulah..kami cuba travel dan belajar nak cari sponsor..Nak pergi kutip borang-borang..tapi borang lain pulak yang kami dapat..sambil pergi tu..tanya-tanya jugak..melainkan PTPTN apa lagi..kalau nak sambung belajar..terbuka sikit otak ni..saja-saja tanya..padahal lambat lagi..dan matlamat lain sebenarnya..dah alang-alang kan..pegawai tu cakap..kalau dah amik PTPTN..mereka tak akan sponsor...Owh..gituw...Lawaknya..ke YIK..jumpa pegawainya..sambil sembang-sembang..aku pun tanya..apa fungsi YIK...dia cakap peruntukan untuk sekolah jer..IPTA mereka tak tawarkan....Owh..macam thuwwwwwww....Banyak yang dapat belajar...YIK tu dekat UM punya cawangan di Kelantan..Majunya Kelantan..ada 3 universiti...UMK, USM, UM, dan universiti swasta tu lagi lah banyak...SUK tu aku tak jadi masuk..sebabnya..pegawai kat YAKIN cakap..SUK pun tak cukup duit..SUK(Setiausaha Kerajaan Negeri)...SUK mintak kat YAKIN jugak..huhuhu...ronda-rondalah Kota Bharu tuh...lepas tu..apa lagi..berhenti kat favourite restaurant aku...Teringat kat geng-geng yang lain..kat Sun Two tuh lah kami selalu makan..bedal kuew tiaw tom yam..yang tersangat banyak..aku dan geng selalu cakap..tom yam satu perahu,..sebab bekas pun macam perahu...Beck order Kuew Tiaw Kung Fu..terkejut dia..katanya..nak suh aku makan ke nak bunuh aku..ni..banyak macam ni..itulah..kami dan geng selalu lepak kat situ..sebabnya..makanan..best..banyak..!!!Beck tu..jarang-jarang pergi..melainkan geng aku yang masa sekolah menengah selalu lepak situ...harga standard..aku order lagi ABC Special..macam tu lah aku..bukan suka ABC..tapi kalau mood aku rasa nak makan..aku akan makan jer..air kosong..pasti aku tak tinggal...makan punya makan..gelak pun gelak jugak,..adalah kisah kami..hahaha...duk bersembang..kita nak pergi cari duit..makan kalah orang ada duit..hahahaha..cari duit..sambil duit pun keluar..kahkah..lepas tu..cadangnya tadi nak menghala ke Masjid Kampung Laut....nak jugak pergi melawat tempat bersejarah..tu..tepi YIK jer..tapi..tengok jer..sambil lalu..teringat pula dalam blog Si Merah Silu...tak per..lepas ni..bila aku dah kerja..ada kenderaan sendiri..aku akan pergi jer jalan mana-mana aku rasa nak pergi..sekali malas keluar..terperuk dalam rumah,..Best gila..bila travel..ini mungkin lepas aku balik UKM hari tu..ada kelainan sikit pada aku ni...Sebelum tu..aku nak maklumkan..geraham gigi aku untuk gigi atas..mula tumbuh dah...baru aku perasan..1 geraham lagi gigi aku belum tumbuh..baru ada tunas...hehehe..Yang gigi bawah nih..dah tumbuh separuh-separuh..yang geraham hujung..kawan-kawan aku cakap apa..aku lambat tumbuh..orang lain dah penuh..aku lambat..tapi aku berbanding kawan-kawan..akulah macam mak orang..kekeke...orang tua baru tumbuh gigi......bila dah penuh..konfom aku layak naik pelamin..hahaha...Opss..lambat lagilah..aku banyak tanggungjawab!!! Banyak perkara yang jadi..mungkin dengan tumbuhnya tunas gigi geraham akhir aku ini..selaras dengan birthday aku hari tu...akan berlaku sesuatu yang baru untuk diri aku...akan ada kegemilangan untuk diri...ada kebaikan yang menanti..dan segalanya..aku doakan..itu tandanya...ada perubahan..dan sesuatu yang lebih baik untuk diri....InsyaAllah!!!!

No comments:

::Window Shopping, Trendy and Design::

Doaku

http://www.youtube.com/watch?v=pLv-Nnr8XhI&feature=player_embedded#at=42