Anda Suka Blog Ini?

::Followers::

Wednesday, May 20, 2009

Kisah 20 May 2009

20 MAY 2009


Hand phone aku yang satu lagi berbunyi..aku sedang lena..kroh..kroh..sambung tidur..

”Ada kat umoh tak..nak hantar kad madoh alang”


Pukul 12.30 baru aku balas mesej tu..sambil masak-masak kat dapur..tiba-tiba dengar moto kat luar pagar...Yus datang rumah aku...aku pun buka pintu pagar...dan jemput dia masuk...nasib baik aku dah mandi...Cuma siap-siap dan aku pergi depan rumah beli ais...nak buat ais...dia bagi kad kahwin alang...sembang punya sembang...alamakkk!!!!12 hb 6...macam mana niii???Dahlah aku ada kem..tak pergi...kenduri tu nanti..apa pulak...adoiii...macam mana nii..kena call cikgu Along Hisyam nih..arrange semula jadual...semalam terima lagi mesej..Liyana, kawan aku kahwin bulan 7...adooii...dah lah aku duk kat UPSI masa tu..dah la time tuh aku tengah prepare proposal untuk tesis...adoooiii...pilihan...owh..kena memilih....masa..owh..masa...yang sempat aku pergi...kahwin Nadzir jer lah nanti...huwaaaa....!!!


Yusze ajak aku...ke rumah rakan-rakan yang lain..edar kad kahwin..apa lagi..amik berkat hari ni..hahaha...bersiap-siap..makan...gosok baju...solat..pukul 2.30 petang barulah siap. Aku pun dengan Yusze..singgah di rumah Angoh (sama-sama belajar kat UPSI)..dan Ila (kawan aku yang baru abis stdi di USM) apa lagi..teruslah merempit ke rumah rakan-rakan...pergi hantar kad kat rumah kawan aku..Bahari dan Baharin..si kembar...mereka tak balik kampung lagi..esok baru balik..sorang..di ITEX..sorang lagi di Maktab..bagi kad tu kat mak dia jerlah...lepas tu..ke rumah..Rifae..mak dia yang keluar..katanya..Rifae di KL ...waduh..tak da lagi...susah nak jumpa..mak nya cakap..Rifae dah lama di KL jadi imegresen ke Kastam..aku pun lupa..dia cakap..abis jer UITM..dia terus kerja..lepas diploma Akaun..sebab kos dia tak boleh nak sambung...aku pun cakap jugak la..suruh la dia apply UPSI..mana tahu..jadi cikgu Akaun..bila sambung belajar...mak dia pun tanya aku dengan angah..aku belajar kat mana...aku cakap lah...UPSI...bakal-bakal cikgu lah ni..kata mak dia..dia tanya..angoh amik apa..angoh cakap..bahasa...dia tanya aku pulak..cakap la kaunseling...Malu la pulak..bila mak dia cakap kat aku...Orang Kaunseling ni...dengar cara cakap pun lain..berbeza bila dengar cara cakap...teratur jer..tengok gaya orangnya pun lain...kata mak cik tu..ehem..pandai bodek mak cik ni..kahkahkah...kembang badan aku macam belon..dah la macam belon dah..pandai pulak mak cik nih menilai..isk..isk...tapi benarkah????Panjang mak cik ni bercerita..dan jenis ramah...aku tengok..sah Rifae ni sama muka dengan mak dia..muka dia iras mak...dua orang kawan aku lagi..Yusze dengan Ila tunggu kat luar...aku pun mintak diri dulu lah dan beredar bersama-sama angah lepas bagi kad...


Terus ke rumah Syimah pulak...Syimah ni kawan aku yang belajar kat UPSI jugak..tunggu nak grad jer..baru abis praktikal..sama dengan Syana dan Iklil..mereka geng yang masuk UPSI dengan kelulusan matrik...so..mereka akan grad lebih awal..jumpa Syimah..salam-salam..duk kat tangga jer..nanti naik..lama pulak...sembang-sembang bagi kad jer lah...lepas tu balik...ke rumah Liyana..dah mesej-mesej pun sebelum pergi..tapi dia tak da..kirim kat mak dia jer lah...lepas tu..berhenti di rumah Faridah...siapa tak kenal..Mek Comey nih..tinggi lampai..dia dah bertunang..lepas jer STPM..katanya malas nak belajar..terus kerja..dia bagi bussines card kat aku..kerja di Hong Leong Bank..tunang pun orang Cheras..moga bahagia Faridah...dia kawan sepermainan aku ketika kecil...sebelum aku berpindah rumah ke Tumpat...kampung aku di Air Dingin...aku jumpa dengan mak dia..apa lagi..ajak masuk dalam rumah..bersembang kecoh rumah..tambah pulak..lama tak jumpa..apa lagi...huhuhu..lepas tu...angkat punggung...terus ke Nenting (biasa panggil Genting)..dua kali dah aku duk intai-intai MRSM yang baru nak siap ni...MRSM Tumpat..or namanya MRSM Neting, Tumpat...mana tahu..suatu hari nanti..aku balik boleh berkhidmat kat kampung sendiri...Walaupun..bandar Tumpat ni kecil..tapi aku rasa jauh lebih maju dari Tanjong Malim tuhhh..huhhuhu...aku lencong pergi makan mee cambul lagi..waahahahaha...sedap wooh..kat kedai kak ipar Si Ila ni.....murah jer RM 2...dah lah sedap gila..ikutkan hati..nak jer tambah lagi...ramai tanya aku..kenapa aku gemuk..kahkahkah..aku tanpa segan silu..biasalah..3 bulan berat badan naik 11 kg...semua terkejut..hahah..tak per..kejap jer..kalau nak kurus...kalau aku set pemikiran aku nak kurus...tengok lah nanti..tapi..aku rasa selesa lagi dengan keadaan sekarang..jenis tak kisah...pemakaian mempengaruhi jugak bentuk badan ni...kalau pakai jubah..tak nampak lah gemuk aku..kekekkeee....itu psikologi memilih pakaian...Aku ada cakap kat Yusze..aku dan Beck ke Sun Too semalam..Apa lagi minah ni..Sampai hati tak ajak aku...katanya...nak ajak apa..pergi ada hal lain..kebetulan singgah kat situ..huhuuh...tak per Yusze..lepas kenduri Nadzir..kita pergi konvoi ramai-ramai...Sapa-sapa nak ke Kelantan..singgahlah kat Sun Too..Ada dua cawangan...satu lagi Sun Too kampung...satu lagi Sun Too Modern..Tauke Cina..hanya kira duit jer..Cina sini..macam cina kampung..cakap Melayu pekat..bukan macam Cina kat negeri luar-luar tuh...Dari aku tingkatan 5 lagi..habit aku akan ke Sun Too..tukang masak dia Thailand..kedai dia pun teraputik jugak..Tapi..pekerja semua Melayu..


Lepas tu pergi hantar kat Amsha..dia ni baru abis belajar kat UM tapi..ada kat KL pulak..Susah betul nak jumpa budak-budak ni..bagi jerlah kad kahwin kat ma dia..Lepas tu balik lah aku..singgah di rumah teacher Sara sambil hantar kad kahwin alang..alang kerja kat Slim River..nurse kat sana..tak boleh balik..jadi..tolong-tolonglah hantar kad kahwin...anak teacher Sara tu kawan aku, Zura Azim...nasib baik mereka tak ada kat rumah..kalau tak..kena singgah lama pulak..Angoh turun bagi kad tu kat anak teacher Sara lepas tu kami balik...itulah kerja hari ini...


Satu perkara...aku gembira sangat ayah aku beransur sihat...sekarang atuk aku yang cuba rawat ayah aku..dia berada dengan atuk aku...bila tengok buku Tafsir Sufi..yang aku baca beberapa helai jer ni..aku teringat kat papa aku...ini buku dia...adik aku jumpa buku ni..banyak lagi buku dia..kata adik aku...yang pasti..aku akan jaga baik-baik buku dia...aku belek jer buku tu..ada cop nama papa aku..Mohd Basri Bin Othman...Thanks to My God...banyak keajaiban yang aku perlu panjatkan kesyukuran...Banyak hikmahnya kan...kesihatan papa aku makin pulih...itulah berkat kesabaran aku...dan bertahan...bila dah nampak..lepas ni...Tuhan uji..mungkin aku boleh hadapi benda ni..dengan sabar..itu doa ku....Terima Kasih pada Dr.Alya..mungkin pengalamannya banyak membantu aku..Bila reflek balik, benar katanya..dan aku berharap..pengalaman aku pula akan membantu orang lain...Tapi kesihatannya belum sepenuhnya baik..moga dalam usia menjangkau 50..ayah aku sihat..InsyaAlllah..!!!!

1 comment:

princess hearty said...

sis.. thesis senang tak?
huhuhu

::Window Shopping, Trendy and Design::

Doaku

http://www.youtube.com/watch?v=pLv-Nnr8XhI&feature=player_embedded#at=42