Anda Suka Blog Ini?

::Followers::

Sunday, February 22, 2009

Semalam Yang Berharga

Assalamualaikoommm...(Ada orang tak..hehe).

Hari ini, hari rilek sedunia rasanya dan nak rehat,.sampai 8 malam aku nak rilek. Aku rasa sangat puas hati semalam sebab aku berjaya tidur awal dalam pukul 11 lebih. Yahooooo!!!Al kisahnya kepenatan seharian dan masa itulah aku rasakan pentingnya masa rehat untuk diri aku. Apa seharian yang aku rasakan tersangat penat?Paginya dalam jam 9.00 a.m lebih aku bersiap ke dewan SITC kerana ada seminar pelajar kaunseling berkait dengan "Teori dan Aplikasi" dan aku sudah arahkan student PRS untuk ke sana. Habis kredit aku duk bagitahu budak suruh ke SITC tapi beberapa mata sahaja yang ada di sana. Mula lah ni..hehe..Rasa terkilan juga dengan sesetengah sikap seperti itu. Aku suruh mereka pergi sebab agar mereka dapat sesuatu walaupun mereka itu bukan jurusan kaunseling. Asal pergi sahaja, lambat pun tidak mengapa. Lepas itu, aku bergegas pula ke kelas di Taman Universiti 32. Selepas semua hadir, dan ada beberapa orang yang tidak hadir selepas aku check kedatangan, aku terasa juga. Mereka ini tahu ke tidak sudah banyak kali kelas tidak hadir. Aku pun lantas menghubungi mereka. AKu menyamar jadi orang dari pusat Ko-kurikulum dan menelefon mereka semasa dalam kelas. Semua pelajar dalam kelas aku tu gelak kat aku sambil aku pun tergelak juga. Rupa-rupanya mereka ada kerja lapangan bagi subjek major mereka. Barulah aku tahu apa perasaan pensyarah aku kalau aku dan pelajarnya tidak hadir ke kelas. Kalau kelas macam kelas "tut" macam mana pulak? Jadi, kena ada daya usaha aku sendirilah untuk jadi best macam mana. Aderh!

Mungkin ini yang dirasakan oleh pensyarah aku, terutamanya jika pensyarah yang jenis ambil berat. Sesetengah yang tidak ambil berat akan abaikan sahaja kedatangan itu. Aku pun mulakan kelas dengan pembentangan dan penilaian akan diberikan sebanyak 40 peratus. Nampaknya, pelajar sudah ada peningkatan. Sebenarnya, aku kasihan juga, ada yang tidak pernah mengikuti program dan kadang-kadang macam sedih juga. Mungkin mereka belum terdedah lagi dan mereka akan sertai program bila ada tugasan. Itulah yang pernah dinyatakan oleh pelajar. Kali ini, aku suruh mereka buat modul-modul. Pada kali ini masuk kumpulan ke dua bentang. Awal-awal lagi aku sudah terangkan pada mereka agar mereka dapat NILAI dan SESUATU masa kelas. Aku tidak mahu mereka datang dan pulang. Sekurang-kurangnya aku ingin mereka dapat rasai sesuatu penghayatan masa kelas.

Awal-awal lagi juga, aku mengharapkan jika kumpulan membentang, kumpulan lain juga turut sertai sekali merasai modul kumpulan itu. Maknanya, semasa sesi pembentangan mereka turut melaksanakan modul mereka. Sejauhmana kemahiran dan mungkin aku akan dapat sesuatu daripada perkongsian mereka juga. Aku simpan modul-modul mereka dan aku akan kumpul dan berikan pada mereka sebab aku rasa mungkin suatu hari nanti mereka akan perlukan modul ini. Kebanyakan pelajar aku kali ini dari jurusan kemahiran dan Fakulti Muzik. Seronok berkongsi dengan mereka. Semua soft copy dan pembentangan ada dengan aku dan semua hak mereka adalah terpelihara.

Kali ini, aku pun sertai mereka dan ketika aku mengambil markah aku ingin rasai modul mereka.Kreatif juga kumpulan kedua ni. Jadi, aku turut samalah semalam bermain bersama mereka. Minggu lepas aku hanya ambil markah dan tambah-tambah pembaikan. Aku kagum, ahli yang tinggal 31 orang ini menghormati aku walaupun mereka ada yang sudah menjangkau 26 tahun kerana mungkin Tuhan permudahkan dan lebih mengetahui niat aku. Terus-terang aku katakan, awalnya aku sudah malas untuk berkhidmat mungkin ada sebab ketika itu dan faktor-faktor yang menyebabkan perasaan aku ketika itu. Namun, lain pula jadinya. Nampaknya, Tuhan benar-benar mahukan aku merasai pengalaman sebagai intruktor/tutor untuk kelab ini. Hadirlah pengalaman. Hadirlah dengan luar biasanya!!!Mungkin itu suatu persediaan (Hanya hati ini sahaja yang tahu). Kali ini aku rasakan sebagai cabaran juga, semester lepas, pelajar PRS juga bagus-bagus dan kebanyakan daripada yang berpengalaman dan kali ini cabarannya lebih kepada part lain pula. Aku kagum juga sebab ada sesuatu pada mereka, bagi PRS semester 2 2009 kali ini. Lain sikit dan sukar untuk diperjelaskan. Aku juga nyatakan bahawa 31 orang ini bahawa mereka adalah buku untuk aku dan aku tidak rugi apa-apa pun bersama mereka termasuklah mereka. Mungkin mereka semua sudah berusia senang sikit maksud tersirat dan penghayatan untuk disampaikan.

Teknik aku mengajar dalam kelas? Aku jenis gila-gila juga. Ketika memberi input, mungkin disebabkan Tuhan kurniakan aku part motivasi dan komunikasi maka itulah aset aku. Serta aku tekankan NIAT aku ketika berkongsi dengan mereka. Terus-terang aku katakan, aku minta beberapa pelajar merefleksi. Ada yang mengatakan "Sebenarnya, banyak yang akak (diri yang menggelarkan akak kerana aku kan adik..hehe) tidak tahu menjadi tahu". Kagum aku, sebab mereka yang inginkan perkara itu, memang patut Tuhan berikan mereka anugerah "TAHU" itu. Sebab mereka datang bukan dengan sia-sia dan memang aku inginkan mereka pulang dengan sesuatu! Aku selalu tekankan NIAT!.Memang rugilah ada beberapa orang yang gugurkan ko-kurikulum PRS namun, dalam beberapa gugurkan subjek itu, bertambah pula ahlinya. Huhu.Ada sebab mereka gugurkan kerana tidak match dengan jadual dan ada yang berhenti daripada belajar pun ada juga apabila nama itu seringkali tidak datang kelas. Banyak sebenarya perlu di take care sebab pelajar tidak hadir ke kelas. Kasihan pun ada juga. Ada yang balik Sarawak, atas kematian dan macam-macam lah.

Tidak hadir 2 kali untuk ko-kurikulum, akan dapat C. Itu yang aku beritahu awal-awal. Paling penting sikap dan komitmen dalam kelas. Sebabnya, ketika aku sertai ko-kurikulum, itulah instruktor aku beritahu. Pelajar semester lepas paling rendah A-. Sebenarnya dapat B+ tapi mungkin pelajar itu handle tugsan program dengan baik maka dapat A-. Cabaran juga untuk bagi pelajar proaktif semuanya. Apa yang aku faham pasal drawing out dalam kaunseling kelompok itulah situasinya yang memerlukan aku aplikasikan apa yang dipelajari kepada mereka. Jenis pendiam itulah yang banyak aku tanya dan aku minta ke depan. Dahulu, sepanjang 3 semester aku sertai ko-kurikulum ( Perkasa, Debat Bahasa Melayu, dan Memanah). Semuanya aku dapat A. Aku bagitahu juga dalam kelas, sebenarnya ko-kurikulum ini bonus sahaja siapa yang tidak dapat A rugilah. Namun, perlu ambil berat juga bukan A yang tidak berisi. Seperti Puan June cakap masa makmal aku, pointer biar berisi. Berisi ke aku? PNGK pun belum 3.5 lagi itu yang aku terkejar-kejar sekarang ini. Aku juga banyak buat hal masa ko-kurikulum memanah (mood aku sendirilah-masa frust cinta..haha..cinta ke? tapi bukan moody lain yer..) tapi mungkin aku ini bila orang suruh aku handle masa hari ko-kurikulum aku handle dengan kawan-kawan dengan agak puas hati. Masa itu Dekan Sains Sukan dijemput, Dr.Sani Madon. Jadi, terpaksa ulang-alik ke bilik dia lah dan dia juga yag jadi penyelaras ko-kurikulum Memanah. Ko-kurikulum boleh lah dapat A, yang akademik pula..huhuu...Harap sangat fokus aku untuk naikkan pointer tidak lari. Niat!!!

Berbalik pada kisah student aku ni, aku harap minggu depan, kumpulan yang bentang dapat sesuatu yang lebih hebat lagi. Yang pasti, aku ini dalam menyampaikan sesuatu, aku tengok keadaan mereka, main-main tetap main..dan input tetap menjadi nombor satu. Semalam ada yang basah air mata menangis ketika modul, dan yang abang-abang pula macam sedih juga. Tidak mengapa, itu semua kisah kita dan keluarga PRS. Apa yang pasti, kalian best dan setelah ditapis..ditapis dan ditapis oleh Tuhan, tinggallah anda kumpulab B yang best!

Masa balik, sempat aku berbual dengan seorang pelajar dan aku tanya style pengajaran aku dalam kelas. Itulah niat aku. Namun, terima kasih pada kalian yang membantu juga. Insyaallah, ketika aku ingin berkongsi, aku mudah express apa yang aku ingin sampaikan dan aku sentiasa katakan "Walaupun aku usia masih muda, sudah menjadi tanggungjawab saya untuk berkongsi dengan kakak dan abang-abang kerana ini tanggungjawab saya dan bla..bla...". Yang pasti ada sahaja aktiviti untuk mengelakkan boring. Setakat hari ini, masih belum boring kerana pengisiannya tetap dipenuhi dan mereka amat bagus! Aku juga dapat belajar dan rasai modul mereka. Boleh sahaja untuk lihat dan ambil markah, tapi, rugilah aku, tidak rasai modul yang mereka cipta itu. Kali ini, kita tengok pula pelajar bukan kaunseling buat modul. Hehe.

P/s---Selepas buat aktiviti aku selalu lupa untuk ajak mereka sama-sama susun kerusi balik. HUwaaaa...Itulah aku lepas syok sangat dalam kelas sampai boleh lupa. Yang pasti jika pelajar PRS baca blog aku ini, tolong ingatkan saya yer dan susun sama-sama kerusi selepas buat aktiviti jika tidak, susahlah makcik-makcik yang bersihkan bilik kuliah untuk susun balik. Jika tidak mak cik yang susun, Abang Adam yang akan susun sebab kelasnya yang akan mula lepas kelas aku. Terima kasih Abang Adamila. Hehe.

Tutup kisah ko-kurikulum. Selepas jam 12 lebih, setelah mematikan laptop dan menutup semua lampu dalam bilik kuliah, aku terus ke SITC dan aku sempat lihat En.Aziz Shah Pensyarah UPSI dengan ceramah akhir "Cognitive Behavior Therapy". Aku tidak kenal orang yang bernama En.Aziz Syah; yang mana satu sebelum ini.. Lepas tengok muka dia, "Alamak!Laa..rupanya dia ni..."Kenal sangat lah, sebab aku pernah ikuti program yang dia handle masa di Kem Cinta Klimat dahulu ketika Kem Kepimpinan JMK/ MPP dahulu. Aku tahu tentang buku tulisannya dan modul nya sahaja.Lah..dia rupanya. Namun, setahu aku, ketika itu dia belum pensyarah kaunseling di UPSI. Kalau tidak silaplah...Sempat pulak aku kirim pada junior aku untuk dapatkan CD dia RM 25. Paginya sempat dengar sekejap sahaja Dr.Nasir berceramah tentang "REBT dan Aplikasi" kerana ke kelas PRS.


Tu dia..En.Aziz Shah sedang berceramah. Perasan tak...mata sorang kawan kita?Cuba teka siapa...hehe..Aina...

Selepas itu, sesi En.Taquddin pula petang itu iaitu "Isu kaunseling". Banyak perkara dapat sedar. Selepas itu, ceramah oleh En.Mohd Noor B.Idris berkaitan sedikit sebanyak pengurusan dan aku sedar lepas itu tentang rekod klien. Selepas itu bergegas pulang kerana perlantikan untuk Rakan Exco MPP akademik dan kerjaya. Teruslah bergegas ke sana pula. Kembali untuk membantu dan kini bersama Aqilah dan Ariff juga dalam membawa keunggulan akademik dan kerjaya. Mungkin akan jadi motivasi untuk aku juga untuk naikkan pointer sambil membantu rakan-rakan dan isu mahasiswa. Maknanya, semalam seharian di kampus. Balik pula dekat 11 malam. Lepas itu, buka laptop kejap dan aku tidak perasan lepas aku guling-guling tertidur kat ruang tamu rumah. Maklumlah, ruang lapang boleh lah aku bergolek-golek. Haha..Sebabnya, meja dan kerusi bawa keluar sebab ada bacaan Yasin di rumah kelmarin dahulu. Best juga, lapang sikit rumah. Jadi, borak-boraklah, ajak tidur kat ruang tamu. Semalam aku dengan Dila tertidur. Yang aku perasan, Lin bagi bantal kat aku dan aku pula panjat tilam Dila tidur tepi dia. Hahaha..

Aku bangun pagi itu beralih ke bilik dan hari ini tidur seharian. Waahhhhhhhhhhhhh..Puas betul!Bergolek terus bergolek dekat ruang tamu. Esok mula lah bergerak pula. Pukul 8 kejap lagi, aku nak buat kerja tapi faham-fahamlah kan, aku ini macam mana. Buat kerja sambil search itu dan ini, baca blog orang dan pelbagailah. Pastinya, esok aku orang pertama present untuk kelas En.Aziz Yatim dan powerpoint sudah lama siap tunggu untuk dibentang sahaja ketika sesi ceramah. Lepas ini, aku nak bagi tugasan ceramah kat budak PRS juga. Bagi mereka rasa juga apa yang aku rasa...Demi perkongsian. Tunggu...!hehe..

Setakat itu sahajalah.

No comments:

::Window Shopping, Trendy and Design::

Doaku

http://www.youtube.com/watch?v=pLv-Nnr8XhI&feature=player_embedded#at=42