Anda Suka Blog Ini?

::Followers::

Thursday, February 19, 2009

Kesabaran

Bismillahirrahmanirrahim.

Kesabaran pasti menuntut ketabahan. Hanya yang benar-benar kuat akan diuji oleh Allah kerana Dia Maha Mengetahui segalanya. Kesabaran itu mengajar untuk hati bertenang dan dalam melalui kesabaran itu terselindung 1001 nikmat dan hikmah yang tersembunyi.

Ujan dan kesabaran sangat menuntut manusia itu lebih bersederhana. Mungkin jika kita terlalu berjalan laju, Tuhan ingatkan kita agar memperlahankan rentak perjalanan dan mungkin jika terlalu perlahan, Tuhan ingin kita mempercepatkan langkah perjalanan. Semuanya perlu dinilai dengan mata hati. Secara azalinya manusia itu dikurniakan kekuatan yang mungkin terselindung dan mungkin secara lahiriahnya sudah terpamer dirinya. Cuma Tuhan ingin kita lebih mengenali siapa diri kita yang sebenarnya. Namun, dalam proses menjadi manusia yang benar-benar manusia itu terlalu banyak proses sehinggakan ada yang penat dan ada yang puas melaluinya. Tiada jalan yang dipilih oleh manusia melainkan semuanya ingin jalan yang mudah. Namun, jalan yang mudah itu belum menjanjikan kesenangan yang berpanjangan, sebaliknya jalan yang sukar itu belum tentu sepanjang perjalanan yang panjang itu sentiasa pula merasa sukar kerana matlamatnya ialah di suatu destinasi yang ingin ditujui. Segalanya kerana sebuah pelajaran yang Tuhan sediakan untuk menguji sama ada diri ini juga sabar dalam melalui perjalanan yang Tuhan hadiahkan atau sebaliknya.

"Bersabar, bertenang, menikmati, dan belajar serta menghayati nikmat ujiannya itu akan membuahkan kejayaan dan keberkatannya yang berpanjangan"

"Tidak ada manusia yang tidak diuji kerana Tuhan itu telah menganugerahkan manusia dengan kuasa akal yang luar biasa dalam merencana dan mencari alternatif untuk kehidupan. Cuma, jangan diingat pemberiannya itu hak milik hakiki namun, itulah pinjaman yang perlu dipelihara dan dijaga kurniaan Tuhan itu sebaik yang mungkin" -Afiti 2009

No comments:

::Window Shopping, Trendy and Design::

Doaku

http://www.youtube.com/watch?v=pLv-Nnr8XhI&feature=player_embedded#at=42