Anda Suka Blog Ini?

::Followers::

Friday, February 20, 2009

Pesanan Buat Seseorang

Assalamualaikum.

Apabila membaca semula komen daripada blog ini, ada satu komen yang saya terlepas pandang. Saya tidak tahu siapa insan ini yang komen pada entri saya yang lepas iaitu "Seni dalam Kaunseling dan Psikologi". Mungkin saya terlepas pandang. Saya rasa dia sangat bagus dan saya cuba ingin jumpa insan ini dan berbual dengannya. Komennya yang berbunyi:-

Zamri Darul Hikmah

Salam Aftinie...saya tertarik dengan cara awak merefleksi pembelajaran awak dan dikongsikan ke dalam blog ni.memang satu kupasan yang menarik. Saya juga pernah tertanya2 bagaimana pengasas2 kepada teori2 dan teknik2 kaunseling yang rata2nya mempunyai masalah lampau dalam hidup mampu mencipta teori psikologi dan kaunseling dengan kreatifnya. Mungkin pandangan Aftinie jawapan kepada persoalan saya selama ini.tq byk2...

em...namun pada pengamatan saya, kemampuan mereka mencipta teori2 dan teknik2 tersebut masih belum membuktikan bahawa mereka dapat mengelak daripda masalah hidup yg mereka hadapi sendiri.Contohnya, Freud meninggal disebabkan masalah jantung akibat tabiat merokok yg buruk.Yg lainnya ada yg mengalami masalah penceraian, krisis keluarga dan bermcm2 lagi. Mengapa ini berlaku kepada org yg mereka yg faham terhadap psikologi manusia?

Mungkin seperkara yg saya nak perkatakan bahawa pelopor2 kpd teori2 barat ini menciptakan teori mereka dgn memandang manusia sebagai makhluk yg bersifat horizontal maksudnya yg memiliki hubungan sesama manusia sahaja untuk hidup. Padahal perspektif Islam menjelaskan manusia adalah makhluk yg mempunyai hubungan vertikal yg memerlukan hubungan dgn Tuhan selain hubungan dengan manusia (bersifat horizontal).

Maka ketiadaan kebergantungan ini menjadikan teori2 dan teknik2 yg secara kreatif mereka ciptakan itu lompang dan banyak kelemahan. Maka saya melihat sewajarnya kita cuba mengislamisasikan ilmu tersebut agar menjadikan teori dan teknik itu menjadi mantap...(sesuai kita sbg kaunselor muslim).

seperkara lagi, saya melihat banyak khazanah2 ilmu jiwa Islam seperti al-Ghazali boleh digali lagi bagi kita mencipta satu alternatif kepada teknik2 yg ada. Apa kata kita buat teknik kaunseling Islam? seperti yg mereka buat.Mungkin itu yg lebih baik..kan2..

utk pengetahuan Aftinie saya belajar dlm bidang psikologi ;)

--------------------------------------------------------------------------------------------------
P/s--Aftinie tu mungkin tersilap panggil walaupun nama saya Afiti. Best jugak gelaran tu.hihi. Jadi, jika Zamri Darul Hikmah yang membaca blog saya ini sekali lagi, saya minta dan email saya ataupun add YM saya kerana ada saya nak kenal anda juga. Siapa gerangan empunya diri. Semoga Allah kabulkan.Saya tunggu mesej daripada insan yang nama penanya Zamri Darul Hikmah.

No comments:

::Window Shopping, Trendy and Design::

Doaku

http://www.youtube.com/watch?v=pLv-Nnr8XhI&feature=player_embedded#at=42