Anda Suka Blog Ini?

::Followers::

Sunday, February 22, 2009

Ceramah

Alhamdulillah.

Selesai sudah sesi ceramah aku pada hari ini untuk tugasan En.Aziz. Berceramah untuk tugasan rasa lain pula berceramah depan budak-budak PRS. Mungkin suasana dan situasi ada pensyarah jadi skema itu ada. Hakhak. Apapun, giliran aku, Nina, Aida, Faiz,Fam selesai sudah dan masing-masing dengan pendekatan dan cara gaya tersendiri. Inilah latihan untuk kami dan persediaan sebagai bakal kaunselor kelak. Komen membina, pandangan dan teguran amat bermakna dalam memperbaiki diri.

Apa yang aku lakukan masa ceramah?Sebenarnya, untuk buat aktiviti masa dalam kelas itu secara tiba-tiba pada pagi tadi. Jadi, tangan ini lantas mencapai kertas terbuang sebelum ke kelas untuk diguna pakai masa dalam kelas nanti dan diedarkan kepada rakan-rakan untuk diconteng di belakang kertas. Ceramah aku ialah tentang PRS. Aku mulakan dengan aktiviti iaitu membina trademark apabila aku sebut PRS, yang lain akan sebut HEBAT!HEBAT!HEBAT!

Aku menjemput rakan aku, Anuar dan atas permintaan sebagai wakil untuk menggayakannya. Dengan gaya dan kelawakannya, suasana penuh dengan humor namun, aku perlu kawal keadaan juga. Selepas itu, aku teruskan pula dengan melibatkan rakan-rakan sebelum aku menghala remote ke laptop. Selepas itu, aku teruskan dengan arahan untuk rakan-rakan melipat kertas menjadi tiga bahagian. Pertama, kolum itu diisi dengan diri anda 10 tahun yang lepas, kolum kedua, anda sekarang dan yang ketiga, diri anda 10 tahun yang akan datang. Lukisan itu bergantung pada diri untuk melukis apa bayangan terhadap diri-sendiri. Azril dan Rokiah sukarela ke hadapan berkongsi pandangan. Azril pula 10 tahun akan datang ingin berada di Parlimen. Syabas diucapkan kerana cita-cita untuk bergelar YB kelak. Azril, nanti ingat aku jugak erk...aku doakan mu berjaya sangat-sangat dan aku bangga dengan mu sebab mu ada talent part tu!(Doakan aku jadi datin jugak..kekekekekeke). Rokiah pula menceritakan tentang kehidupannya dan hatinya tentang bunga-bungan cinta. Patut lah, sahabat aku ni makin hari makin jangok!hehe...Apa yang aku kaitkan dengan lukisan tadi, semuanya berkait bagaimana ingin menyalurkan kekuatan itu dan salah satunya melalui PRS.

Selepas itu, aku mulalah dengan ceramah.Pot-pet...pot-pet..hehe...Agak mengambil masa dan sebenarnya...jenis aku suka libatkan orang lain dan bersama-sama walaupun aku ceramah. Itulah yang aku kena tegur oleh En.Aziz bahawa, kalau ceramah, ceramah lah, bukan buat aktiviti.Hehehe..Baik Seafood..opss..Seeefooo...Namun, dia kata slide aku bagus.Bagus ke?Boleh lah,..sebab aku buat aku fikir juga, lepas ini boleh kumpul dan pass pada kawan-kawan. Mana tahu kat sekolah nanti nak buat ceramah tentang itu dan boleh ditambahbaikan dan digunakan. Just, buang gambar aku jer..lepas tu letak gambar korang nanti kat slide utama tu.

Selepas berceramah, aku kaitkan juga, peranan PRS, kerana sayang pada rakan, kita jangan tinggalkan rakan kita, kerana perlu dibantu agar mereka bersama-sama. Jika mereka perlukan bantuan kita hulurkan. 2 orang sukarela; untuk lelaki, Azril dan Ikmal, Wanita pula Muniey dan Nina. Masa ni sesi peluk berpelukan. Waaa..semuanya badan mantap-mantap. Nak jugak..nak jugak..hehe...Gatal jugak aku ni...kakakaka...Tenggelam aku juga sebab macam bapak budak dah ni...Hihihiiii...Di sini, aku ingin selitkan tentang kuasa kasih sayang. Aku minta Nina dan Muni berpelukan. Muniey cakap (touching siottt..---bahasa Johore nyer). Nina..(sedih weii). Aku minta mereka ungkapkan bahawa mereka sayang kawan mereka. Aku menyuruh mereka saling berpelukan dengan rasa keikhlasan. Apabila aku minta Nina, menangis pula Mek Na. Aku bila tengok dia mengeluarkan air mata,..sudah kemerahan, aku apa lagi...merah jugak lah.Tahan jer. Lepas itu giliran Muniey.Ternyata diungkapkan rasa sayang pada kawan.

Tiba giliran Azril dan Ikmal. Apa yang aku tahu, orang lelaki ni susah nak pamer kasih sayang. Keras macam batu. Betul ker? Mungkin malu kot. Terkial-kial jugak apabila Ikmal dan Azril disuruh berpelukan, tapi aku tahu, mesti ada rasa sayu jugak kan?Paling kurang pun, segan. Aku suruh Azril cakap, saya sayang Ikmal. Dia pulak cakap, saya sayang roomate saya. Bila aku tanya Ikmal, ucap dengan seikhlas hati bahawa anda sayang rakan anda..Ya..saya sayang. Itulah katanya. Kesimpulannya, kerana ada perasaan kasih sayang, maka wujudlah PRS, dan anda tidak boleh tinggalkan rakan yang memerlukan dengan begitu sahaja.

Selepas itu, aku minta Ikmal dan Azril kekal di situ dan suruh mereka membaca beberapa kata-kata yang aku tambah pada slide semalam.

Namun, telah selesai sesi ceramah aku dan En.Aziz pulak kata aku buat aktiviti. Hehe..Sebenarnya, bergantung pada kreativiti sendiri dan tegurannya boleh buat aku berfikir juga untuk tingkatkan diri. Apapun komen beliau pada aku, Nina, Faiz, Aida amat bermakna termasuklah Fam yang apabila dirinya berceramah masing-masing berdiam. Selepas pulang, Faiz ada katakan sesuatu pada aku sebab itulah komen untuk kita agar lebih jadi kaunselor hebat. Biarlah jadi keindahan. Puas hati sebab dapat sampaikan sesuatu. Masa aku balik ada yang bagi respon, touching. Terima kasih. Moga kalian buat lagi best! Perkara biasa untuk kita nanti bila sudah di lapangan. Terima kasih kerana bagi bantuan dan kerjasama masa sesi ceramah aku dan aku suka penglibtan kalian.Thanks alot!!!

Setakat itu sahaja. Aku baru balik kelas ni..terus menaip.Hehe

Wassalam.

No comments:

::Window Shopping, Trendy and Design::

Doaku

http://www.youtube.com/watch?v=pLv-Nnr8XhI&feature=player_embedded#at=42