Anda Suka Blog Ini?

::Followers::

Saturday, April 11, 2009

Bila Hati Sudah Kecewa

Kecewa sebenarnya dengan sikap pelajar. Kelas ketika minta semua datang, selalunya tak datang. Bila aku mula bermesra, mula bagi anggapan aku boleh dibawa bergurau. Barulah aku faham kalau aku tak pergi kuliah jika tanggungjawab sebagai pelajar; sebabnya maklumat tak tersampai., menyusahkan guru yang ingin mengajar. Tapi aku tak pergi atas alasan kukuh. Bukan sengaja tak pergi kelas. Sekarang terkena batang hidung sendiri dengan pengalaman yang dirasai. Sekarang aku rasai walaupun sedikit pengalaman itu apa perasaan pensyarah aku jika pelajar tidak ke kelas. Aku belajar antara asertif dan tidak asertif untuk berhadapan dengan pelajar dengan tanggungjawab yang ada. Walaupun ada sifat mudah kasihan pada orang, tapi dalam part-part aku kena belajar untuk lebih asertif. Itulah pengalaman walaupun sedikit kecewa.

***************************************************************************************
Aku sambung balik apa yang aku tulis kat atas tu rasa kecewa sikit pagi tadi. Entri aku tulis sebelah atas tu pagi lagi. Bila aku dah tak rasa apa-apa aku sambung tulis balik ni.

Begini ceritanya. Macam tukang panglipur lara pulak lah. Pagi itu aku kecewa, lantas aku post entri untuk lepaskan kekecewaan. Namun, apakan daya, kelemahan aku sekejap sahaja kecewanya. Lepas itu, aku reflek balik, budak-budak jadi macam tu kenapa. Mungkin ada silapnya. Jadi, aku perlu bertolak-ansur juga. Tapi sampai bila aku harus bertolak ansur?Tidak mengapa, aku cuba bayangkan jika aku berada di situasi mereka, adakah keadaan yang sama aku akan hadapi? Apapun, kelemahan aku jugalah. Aku kalau marah sekejap jer, aku hangen kejap. Lama dah tak marah orang. Mungkin budak-budak buat perangai aku hangin kejap. Memang betul, lama aku tak hangin tambah plak sekarang awal-awal bulan nih! Apapun, aku sebenarnya, tak lari dari belas kasihan. Markah pun, dah masukkan. Yang pasti, markah pun aku berikan yang terbaik untuk korang. Sebab aku paham, aku pun student. Ada yang datang rumah aku, bagi assignment, aku terima jer walaupun tarikh hantar 4 hb. 4. 2009 lagi. Semuanya sebab tidak sampai hati...Terima sahajalah, kerana mereka pun manusia, mereka pelajar dan aku pun sedang belajar. Namun, jika kita ingin orang hormati kita, kita hormatilah orang juga. Aku cuba belajar untuk bertegas kerana tidak pandai bertegas mungkin istilah tidak sampai hati itu sampai bila?...Jawapan ada pada aku...Apapun, kelas aku ni main redah jugak.Sepatutnya tidak boleh macam tu. Aku selalu buat 3 jam direct. Buat 3 jam sebab pelajar bentang lama, kalau boleh nak habiskan pembentangan modul. Lagipun sebagai nilai tambah. Maklumlah, aku juga pelajar selalu clash masa kerana adakalanya hari Sabtu aku pula tidak dapat bersama. Maka buat kelas ganti dan top up. Rasanya semester ini, aku topup kelas ganti 2 kali sebab hal tidak dapat dielakkan. Aku ucap terima kasih banyak-banyak pada senior aku, yang bersama-sama Abang Mamu, dan Abang Adam. Kadangkala terpaksa menyusahkan mereka juga kerana mereka instruktor yang berpengalaman. Mereka ni cekap part pengurusan. Rasanya masa aku menulis ni, kecewa itu tidak ada dah, sebab lepas tengok muka pelajar-pelajar rasa belas kasihan dan tidak sampai hati pun ada. Aku tidak pandai nak tunjuk muka marah. Cuma aku perlu belajar untuk asertif lah dengan pelajar-pelajar semester hadapan. Maklumlah semester ini mengajar orang lebih berusia lain pulak pesennya. Hurm.Apa-apa jerlah labuuuuu.................

2 comments:

Paan Lee said...

Salam, kak,

adakalanya pensyarah perlu bersikap tidak ambil peduli ataupun org panggil- ignorance is a bliss. bila pelajar tak dtg, teruskan mengajar bagi sapa yg hadir. appreciate mereke yg appreciate anda rather than buang masa nak layan mereke yg tak menghargai diri masing2. :D

AFITI said...

wsalam paan,
tmer kasih komen dik..haah..spt y psyarah akk ckp cmtu gak..nak hadir hadir..xnk sudah..tpi akk just instruktor kelas ko kurikulum jerk trasa jugak dgn sikap budak2 ni..bila kita baik jd naik tocang pulak sbb sem lepas semua bg komitmen..sem ni jadi kurang..mungkin adalah sbb tu..yer lah..mnusia ni unik..ada pasang surut..sm lah ngn akk jugak..huhu..sem dpn kna bertegas sikit kot..budak2 lepas..xdtg kelas takut..sem ni..x tkut..huhu..

::Window Shopping, Trendy and Design::

Doaku

http://www.youtube.com/watch?v=pLv-Nnr8XhI&feature=player_embedded#at=42