Anda Suka Blog Ini?

::Followers::

Monday, March 28, 2011

Kerjaya

Bismillahirrahmanirrahim.

Alhamdulillah.Alhamdulillah.Alhamdulillah. Syukur kepada Allah kerana memberi kehidupan pada hari ini. Jam 3.49 am. Aku belum tidur. Esok sekolah. Nasib baik sekolah sebelah tengahari. Kerjaya semakin menyeronokkan. Walaupun aku rasa macam haih, kerja menekan otak, tapi semuanya smooth sahaja untuk diselesaikan. Badan pun rasa ringan jer bergerak sana-sini buat kerja.

Aku ni tak habis-habis kan cakap pasal kerja. (Memang, sampai bila tak akan habis pun melainkan meninggalnya anak Adam di muka bumi ini). Kaunselor sudah pasti akan bersama-sama barisan pentadbir. Jika dalam carta organisasi sekolah pun begitu. Kaunselor akan berada bawah Guru Kanan Matapelajaran. Sepanjang aku berkhidmat di tempat baru ini, kekangan, kesilapan itu sudah pasti lumrah tapi cara bagaimana untuk menghadapinya itu paling penting. Aku rasa baru sahaja bulan lepas aku lakukan kesilapan (Kesilapan memang mengajar erti untuk lebih baik dan kesilapan itu pasti melibatkan hubungan dengan orang lain yang kita bekerja kan?), pada hari ini pula sudah bertukar rupa. Jika bulan lepas ditegur dan hari ini kami sudah bersama-sama bergelak ketawa. Mungkin berkat kesabaran, dan sifat mengalah dan mahu menenangkan keadaan, jangan fikirkan konflik, membantu diri ini amat! Sebenarnya, orang yang tiba-tiba marah aku itu datang kepadaku. Apa gunanya belajar ilmu kaunseling jika tidak praktik, bukan?Walaupun insan itu marah kepadaku, apabila berjumpa, aku pasti bertegur sapa dan melemparkan senyuman kepadanya. Ketika insan itu marah-marah pada aku, aku hanya terkejut sedikit sahaja, malah cuba mengetahui kenapa dia marah sangat. Apabila aku selidik, rupanya ada masalah keluarga sehingga marahkan orang lain rupanya. Mungkin dia tension, aku lah kebetulan orang baru, dia mulalah marah. Kesilapan yang kecil aku dimarahi bertubi-tubi oleh insan itu rupanya bertukar kemanisan. Jika tidak, aku tidak tahu betapa unik nya manusia ini menghadapi masalah hidup, hinggakan orang lain pun menjadi tempat saluran kemarahan.Kan? Happy ending cerita ini. Sekian.Hehehe.

Masih kisah kerja. Hubungan aku dengan pentadbir, GKM setakat ini amat baik sekali. Aku seronok. Jika ditegur buat silap, kita belajar daripada mereka cara untuk buat yang terbaik. PK HEM terutamanya, sikit-sikit dia cari aku jika dia nak bercakap, nak minta bantu buat apa-apa sekali pun. Ada yang memberitahu aku, apabila terdengar perbualan aku dengan PK HEM di telefon. "Afiti, PKH bila dia selesa dengan kita, dia akan selalu cari kita" Ayat itu membuatkan aku hanya berkata..."Oh, ya ka?Macam tu..."Aku mula membayangkan wajah hensem PKH.Cit!Haha!

Penolong Kanan Tadbir pula wanita. Orang kata bila wanita berada di atas sukar sekali. Namun, PK Tadbir yang aku kenali ini sangat komited. Seorang yang menitik beratkan keikhlasan dan komited serta bersungguh-sungguh dalam bekerja. Aku respect sangat. Low profile tapi bila bekerja memang terpancar keikhlasannya. Aku ni suka sangat ke pejabat sekolah. Riuh jer dengan mulut aku. Tiap kali fotostat, mesin fotostat buat hal aku mula lah tersengih-sengih minta tolong kerani sekolah tolong.Hehe. Komputer di pejabat tidak ramai guru yang menggunakan. Hanya guru-guru yang tertentu sahaja termasuk kaunselor boleh menggunakan komputer untuk memasukkan data dalam software Teacher Assist. Buat sijil pelajar berhenti muka aku yang akan melepak di komputer itu.Peluang itu membuatkan aku lebih dekat dengan mereka sambil bersembang-sembang.

Paling penting yang gembira, aku satu-satunya adalah guru paling muda disekolah itu. Yeyyy! (Hover pulak aku nih).Haha!Walaupun setiap minggu selalu dapat surat untuk keluar kursus, walaupun sibuk aku berasa seronok sekali. Ringan jer badan untuk ke situ ke sini bergerak. Aku seronok dengan pelajar-pelajar juga. Mungkin sampai bila-bila aku akan terus berada dalam arena pendidikan. Sekolah adalah rumahku.Alhamdulillah. Niat yang baik sebagai seorang pendidik perlu sentiasa disemat. Jangan ada luntur walaupun sedikit jika dibeban dengan tugas guru yang banyak. Kerana Allah kita bekerja. Jika buat silap, sifirnya mudah iaitu belajar daripada kesilapan dan mereka yang berpengalaman.

Banyak perkara berlaku semalam. Dari 7.30 am keluar rumah, pergi jumpa orang UiTM urus hal pelajar kemasukan ke IPTA untuk pra diploma, pergi interview untuk tugasan, ke PPD, ke SM Sains Mohd Jiwa, Ke SMK Sri Jaya dan apabila tiba tengahari, aku masuk ke sekolah untuk bekerja. Mungkin dua bulan lagi, selepas cikgu seorang lagi habis pantang, aku akan kembali ke sekolah pada waktu pagi. Cikgu SM Sains Mohd Jiwa bersembang, ajak aku tukar dengan dia. Katanya kalau aku berminat untuk jadi GBK di situ, bolehlah beritahu. Aku hanya cakap, saya baru lagi dan buat masa sekarang saya seronok di SMK Sungai P**** Woha!Kalau berminat boleh tukar suka sama suka, dia akan beritahu KPM. Tak mengapalah,cikgu ,saya masih setia di sekolah pertama di postingkan. Weehiiieee!

Sekian. Sudah 4.10 am. Mau tito daaa..Dah!Dah!Pergi tidur. Tengok. Duk baca velog aku lagi.Dah!Kamu yang baca entri ini, pergi tito.Hehe

1 comment:

zmah said...

Wah! bangga dia paling muda di sekolah...

::Window Shopping, Trendy and Design::

Doaku

http://www.youtube.com/watch?v=pLv-Nnr8XhI&feature=player_embedded#at=42