Anda Suka Blog Ini?

::Followers::

Monday, November 24, 2008

Melabel Manusia

Assalamualaikum.Satu tabiat buruk yang menjadi barah di dalam masyarakat kita adalah tabiat ‘melabel’ dan berprasangka buruk tanpa usul periksa. Istilah-istilah seperti ‘barua’ dan tali barut’ adalah antara label yang sering digunakan dalam masyarakat kita sehingga memecah belahkan perpaduan. Rasulullah s.a.w. sendiri tidak mengaku umat sesiapa yang suka berburuk sangka.

Sesetengah orang menyangka bahawa dia boleh mengenalpasti personaliti orang lain dengan hanya melihat gerak geri orang yang hendak di’tafsir’. Walaupun menurut kajian yang telah dijalankan, bahasa badan memainkan peranan sekurang-kurangnya 55% di dalam proses komunikasi, ia tidak bermakna kita boleh mentafsir personaliti seseorang dengan hanya melihat tingkah lakunya.

Tingkah laku dan personaliti adalah dua perkara yang berbeza. Pakar-pakar personaliti sekalipun tidak dapat mengatakan, “Orang itu suka selalu dibelai kerana daripada pertuturannya dia seorang yang mudah mesra dan banyak meluahkan emosi.” Ini kerana personaliti manusia melibatkan integrasi antara akal, emosi dan tingkah laku, sedangkan apa yang dapat dilihat hanyalah tingkah laku manusia.

Kesan daripada tabiat suka melabel orang lain ialah hilangnya kepercayaan, perpecahan dalam organisasi dan menjatuh integriti seseorang. Oleh itu, jangan terlalu cepat membuat andaian hanya berdasarkan pemerhatian. Pepatah Inggeris ada menyatakan, “Don’t judge a book by it’s cover” (jangan mengadili buku hanya dengan melihat kulitnya).(Petikan dari blog personaliti)


Sikap melabel ini sentiasa wujud dalam diri manusia kerana personaliti manusia mudah melatah apabila seseorang yang hadir di hadapannya melakukan sedikit kepincangan. Sedikit kepincangan itu wujud apabila silap faham, dan merasakan diri terlalu sempurna dan melihat orang dengan kelemahan. Contohnya, dalam sesuatu gerak kerja, seseorang itu melakukan kesilapan, maka terus difikirkan bahawa kesilapan itu major yang terbesar dalam diri manusia itu dan terus di label dan dijatuhkan. Itukah sikap yang kita inginkan?Jika itu yang menjadi kegemaran kita, percayalah mungkin, suatu hari orang sekeliling akan melihat kejelikan kita jika mempunya sikap seperti itu. Kerana pepatah ada menyatakan, hari ini hari orang lain, esk hari kita. Bersama kita fikirkan. Termasuk juga dalam kontek perhubungan sosial bekerja dalam organisasi dan sebagainya.

1 comment:

Dr Ahmad Jazimin Jusoh said...

Artikel yang bagus. Dah bicang dengan Dr Mahani?

Dah buka blog saya drjazimin.com dan drjazimin.blogspot.com

::Window Shopping, Trendy and Design::

Doaku

http://www.youtube.com/watch?v=pLv-Nnr8XhI&feature=player_embedded#at=42