Anda Suka Blog Ini?

::Followers::

Sunday, November 23, 2008

Kepimpinan dan Organisasi


Assalamualaikum..sepanjang tiga hari saya berada di Nur Lembah Lenggong kerana ada program Kepimpinan Jawatankuasa Mahasiswa Kolej dan Rakan Exco sebuah kolej bermula pada 21 hingga 23 November 2008. Pengetuanya ialah En.Muzhafar iaitu pensyarah saya yang kini berada di Tanah Suci menunaikan haji.(MOga mendapat haji yang Mabrur).Senior saya yang mengepalai program ini, mengajak saya untuk turut serta menjadi fasilitator untuk program kepimpinan pada kali ini. Berbekalkan matlamat untuk bersama mereka dan berkongsi, walaupun sudah musim cuti semester, saya turut bersama mereka sedangkan saya perlu pulang segera kerana ada perkara yang perlu diselesaikan di kampung.Tidak mengapalah kerana belajar memahami choice theory, aplikasikan sahajalah..buat pilihan lepaskan mana-mana satu.Balik kampung atau meneruskan kem. Moga Tuhan membantu selepas niat membantu yang lain. Sememangnya pengalaman saya yang tidak seberapa berada dalam organisasi amat membuatkan saya sangat memahami situasi mereka. Bekerja dalam organisasi pastinya mempunyai pelbagai rentak. Sakit, suka, nikmat dan kegembiraan sudah pasti menjadi lumrah yang amat mematangkan diri. Keadaan mereka amat mengigatkan saya berfikir tentang pengalaman berorganisasi dan ketika saya hilang arah seketika. Sesungguhnya itulah yang menghadirkan diri saya bersama mereka, mungkin kerana saya sudah melalui pengalaman itu.Inilah ruang untuk saya membantu orang lain juga kerana pengalaman yang telah dilalui itu saya semakin kenal antara yang benar dan konsep manusia dalam berorganisasi. Pada kali ini, saya dengan senior saya yang mendapat mandat atas nama syarikatnya; untuk membantu menjernihkan keadaan dan membuatkan saya yang menjadi fasilitator turut celik akal juga tentang keadaan organisasi mereka dan mungkin pengalaman mereka itu menjadi ilmu kepada saya juga. Bersambung

No comments:

::Window Shopping, Trendy and Design::

Doaku

http://www.youtube.com/watch?v=pLv-Nnr8XhI&feature=player_embedded#at=42