Anda Suka Blog Ini?

::Followers::

Monday, November 24, 2008

Persepsi Diri

Assalamualaikum. Salam sejahtera. Pernahkah anda lalui keadaan di mana apabila anda melakukan sesuatu perkara, anda dikritik. Sebaliknya jika anda tidak melakukan perkara itu juga akan dikritik? Hal ini mengingatkan saya kisah Lukman Al-Hakim dan anaknya. Apabila anak Lukman menaiki kaldai sedangkan Lukman berjalan kaki, orang ramai mengkritik anaknya. Apabila Lukman menaiki kaldai sedangkan anaknya berjalan kaki, orang mengkritik Lukman. Apabila Lukman dan anaknya menaiki kaldai, orang mengkritik kedua-duanya.

Moral cerita di atas ialah anda tidak semestinya menurut persepsi orang lain. Setiap orang ada persepsi terhadap setiap tingkah laku kita. Jika kita asyik memikirkan apa yang orang lain akan kata apabila kita hendak melakukan sesuatu, akhirnya kita akan hilang identiti diri. Masalah ini sering terjadi kepada golongan remaja. Saya juga pernah mengalami perasaan begitu semasa remaja. Tingkah laku kita juga tanpa disedari dipengaruhi oleh ‘trend’ semasa kerana tidak mahu dilihat sebagai melawan arus. Oleh kerana terlalu risaukan diri tidak menjadi seperti yang orang lain harapkan, kita menjadi pengikut dan bukan pemimpin, sedangkan manusia dicipta sebagai khalifah di muka bumi!

Kesimpulan dari apa yang saya utarakan di sini ialah: Jadilah diri anda sendiri. Kenali diri anda dan eksploitasi kekuatan anda.(Diambil dari blog personaliti diri)

No comments:

::Window Shopping, Trendy and Design::

Doaku

http://www.youtube.com/watch?v=pLv-Nnr8XhI&feature=player_embedded#at=42