Anda Suka Blog Ini?

::Followers::

Monday, February 6, 2012

Persiapan Kahwin

Bismillahirrahmanirrahim.

Alhamdulillah blog ni sudah selamat dibaikpulih. Nasib baik google menemukan aku dengan seorang yang pandai dalam IT make up ni. Lega rasanya. Adakalanya banyak perkara tidak boleh diceritakan pada manusia, cerita adakalanya untuk kita dengan Allah SWT sahaja dan adakalanya dengan menulis dalam blog menjadi terapi.

Tinggal 3 bulan sahaja lagi aku akan bertukar status. Banyak perkara dalam fikiran. Senak pun ada terasa ke otak. Senak otak sebab men"survey". Nak cantik, nak murah. Haha. Memang tidak boleh lari dengan konsep alah membeli menang memakai ni. Tapi, kalau dah jadi penat macam mana? Sendiri tanggung lah kan. Adeh!Adeh!Tarik telinga sendiri.Hehe. Sebenarnya aku tidak suka benda yang last minit, tapi ada perkara aku sangat suka last minit. Anak sulung, faham-fahamlah, semua nak buat sendiri tapi aku juga sangat perlukan pandangan orang lain. Sebab tu aku suka survey dan tanya pendapat dan akhir sekali, buat keputusan sendiri. Sebenarnya, aku teringin sekali untuk adakan perkahwinan dengan sederhana sekali, hanya akad nikah dan buat makan-makan macam tu sahaja. Namun, apa daya, ada perkara yang perlu dipertimbangkan. Sudahla aku ni seorang sahaja anak perempuan, nanti banyak perkara yang timbul pula. Buat ajerlah labu....

Persiapan:

1. Pelamin.
Bab pelamin harapnya tidak ada renjis-merenjis ni. Banyak benda juga fikir. Mahu cari yang murah dan nak pelamin 3 panel. Kalau tiga panel kebanyakan yang aku survey tinggi harganya. 3k lebih itu tidak termasuk 2 kali make up dan meja makan beradab lagi. Buat apa susah-susahkan. Haritu tanya En.Tunang, katanya makan bersila lah senang. Rasanya macam tu juga jawapannya. Haha. Nasib baik aku tengah pening-pening ada yang bagi jawapan macam tu, lega juga senak otak ni. Lepas tu aku fikir balik!Haha. Tak pun makan ajerlah kat dapur...Huahuaahua. Akhir sekali, aku masih membuat pertimbangan...Pertimbangan ni, perlukan kesabaran mental dan hati... Make up dia biasa sangat, tapi aku harap dia make up aku nanti wajah naik seri lah dan mak andam tu ada bersama aku, boleh uruskan aku sampai selesai majlis. Huhu. Pelamin yang aku suka tu, janganlah berserabut, banyak bunga aku suka. Di Kelantan ni, bridal dan butik pengantin banyak sangat. Persaingan memang cukup hebat. Seriously, di Pahang, Kedah, KL, Johor, Negeri Sembilan lagi murah pakej perkahwinan. Tidak percaya, cubalah survey tengok. Dalam list FB ak, sampai ada seorang tu tanya, dan berapa puluh Bridal aku add. Aku ni bukanlah demand sangat sebenarnya. Cuma aku harap sangat bertemu dengan Bridal yang simple tapi kemas. Sebab yang aku tengok ada pakej murah, tapi tidak cermat. Kain senget benget, layu semacam kalau tirai belakang tu, aku tidak mahu juga. Bukan nak kutuk mak andam, kita perhati base mood, mak andam pun boleh berdasarkan pelamin dan cara gantung kain. Susahkan orang kaunseling ni, semua nak perhati. Tidak, bukan macam tu lah. Baik cari yang mahal sikit walaupun beza seratus. Bak kata seseorang pak andam ni, politik Bridal macam ni lah. Pelamin 3 panel, make up 2x, bilik, baju 3 pasang, itu pakej yang aku masih survey.

Pelamin cantik

1. Geez Bridal - memang cantik sangat. Tapi, jauh di Kuala Krai. Pandai main warna dan meriah, make up pun cantik. Pak Andam nya lelaki, tetapi boleh request dengan yang perempuan pun ada. Ala-ala taman gitu.

2. Mybride dan Renjis Bridal - Cantik, tetapi tidak full pakej. Tambah-tambah dekat dengan 3K lebih juga. Tapi, pelamin 1 panel. Sesiapa yang bajet lebih dari 3K boleh la ambil dengan Mybride dan Renjis Bridal. Tapi, kalau sapa ambil memang puas hati. Simple dan grand.

3. Sue Sweetouch - Sesiapa yang budget 4k-5k boleh la ambil. Aku tidak mampu. Sebab budget kahwin aku jangan lebih dari 7k. Semua cantik dengannya =) .

4. Kml Bridal - Suwittt sangat pelamin dia. Macam perasaan makan gula-gula. Hihii. Sweet sangat sweet. Harga pun ok jugak. Huhu. Siapa yang mahu 1 panel boleh la ambil bermula harga RM 2599. Pelamin macam Asya dalam album dia. Cantik. Bridal ni di Wakaf Stan. Kak Zie. (Mudoh kiro)

5. Jasliee Bridal - Pakej murah yang aku tahu setakat ini. Make up semakin menarik. Kak Lily owner nya boleh berunding. Jenis tidak kisah dan boleh bertolak-ansur.

6. Kak Long Bridal - Senang berkira. Make up pun simple, dan sweet sangat. Malangnya, full sudah.

Sebenarnya banyak lagi dalam list FB aku tu bridal dan butik pengantin...kebanyakan full untuk tarikh 1hb 6 akad nikah dan 2hb 6 majlis. Semua serbu tarikh 2hb 6.


Gift:

1. Keychain - In d making. Buleh naik bengkak tangan aku menjahit ni.
2. Buku doa robbana - Belum tempah. Bulan 3 baru nak tempah
3. Makanan - Sudah tempah. Baulu 1000 biji rm 150 depan sekolah. =)

Photographer:

1. Masih mencari. Aku tanya kak Yanie (Yanie PhotoChinta dan full, Zul Zolensa pun dah full, Abe Hisyam pun dan full...jerit kali ni...huhu..Nak cari yang murah dan berkualiti...mana nak buleh...sebab full booking....Sedih weh!). Aku bajet yang around RM 700-RM 1000 je ni..(Akad nikah, majlis, dan outdoor). Itulah kan..DSLR aku nampaknya tidak dapat berkhidmat sepenuhnya pada hari tersebut kerana tuannya akan berposing pada hari ittewww!

Makanan:

1. Masak bukan catering. Kalau catering mahunya dekat 7k.
( Nasi, Gulai daging kawah, ayam masak merah, acar, buah tembikai, ikan kering berlada, sambal, sirap) . Aku just bagi duit kat mami, list apa yang nak dibeli. Bab masak dia dah ni.... Doa kesyukuran simple sahajalah. Aku budget RM 2000 je ni...Beras tu dalam 4 guni cukup lah.

Daging - Beli beli dengan pok ya (mami urus)
Ayam - Beli dengan toksu (mami urus) - 40 ekor x 20 = 60 ketul.
Tembikai - 10 biji
Ikan kering - 4 kg
Nenas - 10 biji
Kacang panjang - 4 berkas
Ikan kering berlada - Aku cari di Tanjong Dawai
Gula - 10 kg cukuplah...kurangkan manis. hehe
Minyak - 10 kg.
Bawang besar - 1 guni kecil
Bawang India merah - 1 guni kecil
Bawang putih -2kg
Lada besar - 1 kg
Timun - 3 plastik besar
Sirap - 2 botol.
Santan - 20 kg...tak banyak santan sebab mami nak buat gulai kawah.
Minyak - 10 kg...
Sos Cili: 1 kotak
Cili Boh : 1 kotak ( tidak perlu utk mesin dan blender nanti. Mudah)
Cuka: 2 botol kecil
Garam
Ajino (Tak de benda ni tak sedap.Haha)


2. Makanan meja beradab : Serah pada mak saudara aku nanti.

3. Polisterin : 500 keping dan cawan 500 polisterin.

4. Beg sampah : 1

Hantaran:

In progress ada yang dah beli sikit-sikit. Bekas hantaran tunang hari tu aku guna. Adik yang kerja di Diosastana Bridal akan tolong buatkan hantaran untuk aku nanti. Masa bertunang, buat sendiri semua. Kali ini adik Nurul nak buatkan. Thanks sgt!...

Tempat:

Setakat ni di Dewan Tanjong Che Mas. Kerusi meja semua sedia. Aku hanya sediakan bayaran bil air dan bil elektrik sahaja.

Setting 4 tempat makanan : 2 lelaki dan 2 perempuan. tempat air pun 2.

Tetamu utama: Anak-anak rumah anak yatim. 4 tempat. InsyAllah. (Berkat untuk perkahwinan dan untuk arwah papa). Majlis kesyukuran mungkin hanya dalam 500 orang sahaja aku jemput dan mungkin dalam 400 orang sahaja yang boleh datang. (Orang kampung, rumah anak yatim, rakan-rakan dan saudara-saudara, cikgu-cikgu aku dan lect yang mana boleh datang...).

A sampai Z boleh katakan urus sendiri. Sebenarnya, walaupun ada yang ingin membantu, tetapi aku tidak mahu susahkan orang. Kalau boleh, make it smooth... just by the flow sahaja....Mungkin sebab aku anak sulung kan...Aku pun tidak suka jika menyusahkan emak saudara aku...Dari segi perbelanjaan semua tanggung sendiri. Sangatlah bukan diri aku jika aku ambil duit emak aku untuk aku guna untuk urusan majlis aku. En.Tunang aku pun banyak kali juga cakap, jangan susahkan mami...For sure lah..aku tidak akan menyusahkan mereka...Erm...Selagi boleh buat, buat sendiri....Kalau mereka tanya sangat...nanti aku penat aku pass okay?Ngeh..ngeh..ngeh...2 hari untuk majlis aku akan berehat sepuas-puasnya nanti....

Aku harap dipermudahkan urusan. Aku mudahkan urusan orang, Allah mudahkan urusan aku...Aminn....

Sebenarnya, dalam fikiran aku ni...tarikh akad nikah tersebut adalah tarikh aku exam untuk paper analisis dan siap dissertation. Itulah kan dalam habiskan study ni... pengorbanan itu manis. Aku berharap juga permohonan aku untuk buat praktikal dahulu diterima sebabnya boleh save bajet kahwin berulang alik RM 800 sebulan tu dan bulan 9 baru mula dissertation dan kelas analisis. Aku harap, IPS terima.

No comments:

::Window Shopping, Trendy and Design::

Doaku

http://www.youtube.com/watch?v=pLv-Nnr8XhI&feature=player_embedded#at=42