Anda Suka Blog Ini?

::Followers::

Sunday, November 28, 2010

Semalam

Bismillahirrahmanirrahim.

Aku sering terfikir apakah tujuan dan matlamat hidup aku yang sebenar-benarnya. Memang dari dulu lagi selalu berfikir..apabila dikira apa yang dilakukan dalam hidup, pasti akan berbalik pada persoalan ini. Kehidupan amat singkat. Bak kata mami aku, " terjun naik macam mana pun, hidup kena diteruskan". Pengajaran dari pelbagai dimensi yang aku peroleh, hidup ini buatlah apapun, tujuannya adalah alam sana.

Sekejap masa berlalu. Aku rasa ingin meninggalkan dunia maya buat selama-lamanya. Sudah beberapa kali aku terdetik sedemikian bila difikirkan alam akhirat. Dunia maya hanya mengisi masa yang sedikit yang ada terluang, alasan untuk mengurangkan stress, seronok-seronok itu semuanya alasan untuk diri sendiri yang masih mencari hala tuju. Hidup kena bergerak, dan dunia sekarang bagi aku sudah jauh berbeza dengan zaman adat dahulu yang berunsurkan hasad dengki, peraturan nilai dan adakalanya penuh dengan momokan cerita hantu. Zaman sekarang manusia hanya gila kerja, tiada masa untuk fikir soal dengki mendengki. Itulah yang baiknya namun kita juga kehilangan sedikit nilai amalan nenek moyang.

Apa yang aku merepek ni. Entahlah. Yang pasti kehidupan aku ditempat kerja baru ini amat menyeronokkan. Keseronokan berbeza dan menjadikan aku agak "gila kerja" kerana galakkan, sokongan dan dorongan barisan pentadbir, nilai-nilai murni yang tinggi di sekolah ini dan tidak pernah aku lihat di tempat kerja yang lain. Banyak tempat dah aku kerja..macam-macam dan seronok kerana pengalaman berharga bagi aku...Biasalah, nilai-nilai murni bergantung pada diri kita. Suasana aman, telus, harmoni, penuh keceriaan, pesen umpat-mengumpat ni takda di tempat baru, gosip-gosip tak ada...seronok sungguh!Aku suka kepada suasana yang tidak tegang...rileks..tapi bergerak...Tidak perlu untuk aku ceritakan lebih-lebih, cukuplah aku merasainya penuh aman, tenang, suasana bekerja yang masing-masing sibuk kerja dan semuanya aku suka...di sini...aku sentiasa doakan untuk jauh dari huruk pikuk bandar..akhirnya aku dicampak di tempat yang penuh ketenangan..kiri kanan bendang...rezeki ku di sini...

Aku cuma ingin pandangan blogger yang berpengalaman, wajar ke aku laburkan duit aku untuk membeli kereta yang bayaran bulanan RM 800 untuk sebuah kereta atau lebih baik aku buat yang bayaran RM 500 untuk aset rumah dan RM 300 untuk kereta? Sama jugakkan RM 800?Sapa ada pandangan dialu-alukan sapa yang singgah di blog aku ini...

No comments:

::Window Shopping, Trendy and Design::

Doaku

http://www.youtube.com/watch?v=pLv-Nnr8XhI&feature=player_embedded#at=42