Anda Suka Blog Ini?

::Followers::

Friday, October 22, 2010

Akaun FB

Pernah terfikir untuk tutup akaun facebook
Beberapa orang mesej aku di fb ala-ala menentang niat aku itu
Respon mereka:
1. Kerana nyamuk seekor, kelambu nak dibakar ker?
(Nyamuk mana pulak ni..kehkeh)
2. Kalau ko tutup fb, aku payah nak dapat maklumat semasa
( Wartawan fesbuk rupanya aku nih)
3. Hang ni pasai pa, meroyan ker?
(Yerlah, aku meroyan nak delete fb)
4. Tak best la kalau ko tutup...susah aku nanti
5. Tukar nombor telefon pun tak bagi tahu aku..nak tutup fb plak. Mengo** mu nih
(Tak pasai-pasai aku kena)
5. Nak buat sesuatu ..tutup fb tu..fikir dahulu
6. Cikgu nak tutup fb ke..macam mana saya nk mgadu apa cikgu? ;(
(Mesej di fesbuk yang menyentuh hati aku)

Kesimpulannya..ramai yang memerlukan aku di fb
Sudah dekat 5 kali dah terniat di hati aku untuk tutup akaun fb

Aku kan suka post status macam-macam...orang tengok aku macam tak der privasi...aku rasa 1/100 je tu apa y aku post kt fb tu..banyak kisah aku yang aku simpan untuk tidak orang tahu...aku post hal yang berkaitan sahaja...aku pun ada otak juga untuk post yang tidak berkenaan tu..kenapa orang perlu jeles..?Paling penting apa yang aku post, aku tidak mengancam dan menyentuh sensitiviti orang lain..sebab itu walaupun aku ramai kawan di fb, tidak semua aku layan bila on chat...aku bertegur kerana hal-hal penting sahaja. Harap yang aku jawab ringkas-ringkas tu faham lah ya..aku bukan sombong..aku pun banyak kerja juga..tapi dalam aku banyak kerja macam mana pun, tiap hari aku on je fb tu..ada satu kisah sampai marah-marah aku, kutuk cakap aku sombong, perasan..aku pun tak kenal..aku tanya kenapa cakap aku perasan..dia cakap aku perasan sebab sombong tak balas mesej dia..Hey!Aku approve pun dah cukup baik...aku tak der depan laptop..on fb bukan bermakna ada depan laptop..Bangang betul!Aku tak akan approve dan suka suki bersembang melainkan gurau senda dengan kawan aku, komen-komen dengan kawan-kawan aku jer..
Mulut aku memang peramah, tapi bukan peramah semua orang aku layan..layan sekadar menjawab salam sudah cukuplah..

Menjawab persoalan dan labelling pada aku
* AKu aktif berfesbuk*

1. Walaupun aku aktif berfb...kerja aku jalan...aku selalu check apa pencapaian aku yang aku sentiasa lakukan...
2. Kalau aku on kerja depan laptop...fb pasti aku on...aku survey..perhati...sebab kebanyakan orang suka share di fb...
3. Dalam aku memahami manusia...aku dapat tahu apa yang orang fikir, buat, rasa.. sebab orang biasanya post di fb...
4. Setakat aku ada akaun fb...aku jumpa penerbit yang boleh bantu aku menulis, aku tahu info-info kaunseling dari PERKAMA, aku jumpa orang yang boleh membantu aku pergi jauh..dan amat penting untuk networking aku (win-win situation) dan aku boleh berkongsi hal pembelajaran aku...kawan-kawan aku yang ada di oversea...
5. Dalam aku melayan fb, proposal aku, tesis aku pun siap kerana fb jugak..
6. Aku dapat belajar teknik photo yang aku minat
7. Aku dapat contact dengan kawan arwah ayah aku..aku rasa kalau arwah ayah aku ada..pasti beliau ada FB juga..
8. Hubungan aku makin close apabila saling komen, bagi pandangan..malah dengan rakan 1 sekolah yang kelas lain-lain dahulu pun boleh jadi kawan baik kerana fb..
9. Kita ada akal, jagalah akal...untuk guna sebaik mungkin

Kenapa aku nak tutup fb
1. Ada timbul keinsafan kerana aku banyak berada di hadapan laptop..
2. Aku rasa muak juga bila terlalu ramai rakan di fb, apa yang aku tulis semua nak bagi respon..popular sangatkah aku???Aku tak selesa..tapi hakikatnya..patut gembira ada yang prihatin dengan apa ayat yang aku tulis
3. Aku sentiasa tertanya-tanya, apa yang aku buat ini adakah mendapat redha Allah..dan guna fb di jalan Allah...


Ayat biasa yang aku dengar..ko ni sempat fb...aku rasa ko ni sibuk...atau ayat lain lagi...selalu on fb..tapi...tuannya entah kemana-mana, balas tak jawab...
Aku senyum jer..dan aku jawab bergantung pada kemampuan diri, keinginan diri...Aku tak suka orang cakap aku sibuk..biar aku sibuk sorang-sorang tak perlu orang tahu, bagi aku semua perkara mudah jer sebenarnya kalau kita yakin pada Allah...

Kalau kita rasa kita tak mampu nak guna fb..jangan guna fb..dan jangan tuduh orang sewenang-wenang nya..macam tak der kerja..sebab itu kau..dan aku ini aku..kita tak sama
aku punyai kecerdasan pelbagai..kalau ko ada kecerdasan pelbagai..jangan tuduh orang..bila keinginan ko tu tidak dipenuhi..(statement yang boleh sakitkan hati orang..harap maaf..aku ni mulut leser walaupun nampak aku selalu angguk jer..sekali aku keluar, nauzubillah..sebab itu aku selalu positif pada orang).

P/S : YAALLAH YA TUHANKU, AMPUNKANLAH AKU...AKU BUKAN MARAH, TAPI SINISAN INI AKU HARAP ADA YANG MENGERTI..AKU TAHU APA YANG AKU BUAT, AKU TERBUKA MENERIMA TEGURAN, CUMA LABELLING MANUSIA ITU ADAKALANYA TIDAK MENYERONOKKAN...MEREKA PERLU KENAL HATI AKU SEBELUM MEMPERKATAKAN SESUATU...DAN BERFIKIR SEBELUM BERKATA-KATA...

Bismillah Yaa Rahmaanu yaa Rahim Bismillah
Bismillah Yaa Fattahu Yaa halim Bismillah
Yaa Allah Yaa mannaanu Yaa karim Yaa Allah
Yaa Allah Yaa mannaanu Yaa karim Yaa Allah
Bismillah, Bismillah, Bismillah

Yaa Robbiy sudilah pandang kami
Terangi jalan gelap ini
Jangan biarkan aku terus sendiri
Mencari mendaki dan berduri

Yaa Robbiy dengarlah doaku ya Robbiy
Hadirlah dalam kehidupan kematian kami
Coba dan uji kan kulalui
Ya Allah, Ya Rahman, Ya Rokhim

No comments:

::Window Shopping, Trendy and Design::

Doaku

http://www.youtube.com/watch?v=pLv-Nnr8XhI&feature=player_embedded#at=42