Anda Suka Blog Ini?

::Followers::

Wednesday, September 17, 2008

AWAS Anda...!




Pernahkah anda diserang oleh Varicella Virus? Apakah varicella virus? Sedap jer nama tu...buh nama anak pun best..Nor Varicella bt....hehe...Ya..hadirin-hadirat sekalian..hehe..Varicella Virus itu bukannya makanan mahupun minuman tetapi sejenis hidupan yang membiak dalam badan manusia yang menyebabkan seseorang itu mengalami demam campak atau lebih mudah chicken pox bukan ayam pox tetapi penyakit kulit juga lah kiranya. The varicella virus is an enveloped, double-stranded DNA virus. It attaches to the wall of the cell it invades, and then enters the cell. The virus uncoats and is transported to the nucleus where the viral DNA replicates creating new virions that are eventually released from the cell to infect other cells.Chicken pox is a highly contagious viral infection caused by the varicella virus. The word chickenpox comes from the Old English word "gican" meaning "to itch" or from the Old French word "chiche-pois" for chickpea, a description of the size of the lesion.Badan seseorang itu akan mengalami demam dan tumbuh bintik-bintik pada badan iaitu di kawasan seluruh badan, pada rongga mulut, telinga, tapak tangan dan semua bahagian lain yang sensitif. Siapa yang akan mengidap chicken pox ni? kebanyakannya bayi dan kanak-kanak but sesiapa yang tidak kena masa kanak-kanak atau bayi kemungkinan akan kena juga dan tidak terlepas untuk kena pada masa remaja atau dewasa. Namun, boleh dielak sebenanrnya. Chickenpox is a disease of childhood - 90% of cases occur in children aged 14 years and younger. Before widespread vaccination, the incidence of chicken pox in the United States approached the annual birth rate, averaging between 3.1 and 3.8 million cases per year. Chicken pox can occur at any time, but occurs most often in March, April, and May in temperate climates.

Apa yang dirasa sepanjang kena tuh?
Best jugak...(merana idup). Pada malamnya, demam yang tinggi, badan rasa panas, pedih boleh buat menangis sorang-sorang. Sakit teramat sangat pun ada pada badan.

Tanda-tanda awal apa pulak yer?
Simptom awal-awal tu include that :
  • children sometimes have a prodrome of fever, malaise, headache, lack of appetite, and mild abdominal pain for 1 to 2 days
  • the rash typically appears first on a child's trunk, scalp, and face and consists of small, very itchy, flat red spots, which then turn into raised fluid filled vesicles, often described as looking like a 'dewdrop' that become umbilicated and cloudy and eventually crust over
  • the fever only lasts about 2 to 4 days
  • new 'crops' of the rash on the child's trunk and then arms and legs continue for about 4 days
  • all of the lesions are crusted over about 6 to 7 days after the illness began
  • the crusts then fall off in another 7 days, although it sometimes takes up to 20 days, usually without scarring
Although not as common, children with chicken pox can also develop ulcers in their mouth.

More serious symptoms that might indicate a complication of chicken pox has developed include redness around the base of skin lesions, a cough and difficulty breathing, or any neurological symptoms, such as slurred speech, severe headache, vomiting, seizures, or trouble walking.

JIKA terdapat tanda-tanda awal, baik awal-awal pergi jumpa doktor.


Nak Rawat Macam mana yer???

Bersabar ajer lah. Panas pedih tuh mula-mula nak hadapi memang duka lara lah. Just jangan fokus pedih, fokus mender lain untuk elak kepanasan dan kepadihan itu (ayat cilok dr). First, amik jerAcetaminophen. Patients with chicken pox typically have viral-type, prodromalacetaminophen (Tylenol) with doses determined by the weight of the patient. Children should never be given aspirin or medications containing aspirin for chicken pox or any other viral illness because of the risk of Reye's syndrome. Soothing Baths
Frequent baths are sometimes helpful to relieve itching. Adding finely-ground (colloidal) oatmeal such as Aveeno can help improve itching. Oatmeal baths can be prepared at home also by grinding or blending dry oatmeal into a fine powder and adding about 2 cups to the bath water. One-half to one cup of baking soda may also be added to bath water to reduce itching. Lotions
The most common lotion used for chicken pox is Calamine lotion. This or any similar over-the-counter preparation can be applied to the blisters to help dry them out and soothe the skin. Pastu, Antihistamines.
Cara mudah yang saya lakukan ialah:
1. Mandi Ais ( menurut nasihat orang yang pakar lah dan saya ikut. Katanya, supanya keluar tekanan dalam badan tu. Saya buat dan rasa lega jer, tapi tahan lah sejuk tuh, letak ais banyak-banyak campur sikit air, dan jirus jer. Baca bismillah selawat banyak kali niat untuk buat ubat tawwwW..!)
2. Kalau dah mandi tu, kena la jugak sabun, nak clear badan dulu pun ok pastu mandi ais. Tak pun nak mandi ais dan sabun tu pun ok jugak. Buat lah apa yang anda rasa patut.
3. Pas mandi tuh, saya taruk ubat doktor bagi. Lotion Dermoplex kat kotak lotion tuh. Cecairnya warna pink. Taruk dengan kapas atau tisu, atau cotton bike pun ok gak. Jangan taruk dengan tangan, takut tangan tuh ada kuman and bakteria jer..
4. Makan dan minum ubat yang doktor bagi. Vitamin pun doktor bagi, kalau dia tak bagi, mintak jer kat doktor sebab vitamin tu best. Manis..hehe...Actually, vitamin tuh membantu untuk bijik-bijik tuh ilang, baik untuk kulit. Hisap jangan duk telan pulak.
5. Kata orang tua, berpantang, tapi saya ikut jer la. Jangan duk makan kicap udah, nanti berparut ler muka tu...Kalau nak makan, ayam boleh tapi pastikan bahagian berisi contoh dada ayam, dan part-part banyak isi (untukng sikit cmtu..best ler..hehe). Pastu, jangan makan telur dan benda-benda gatal yang lain. Makanan pedas jangan makan, tapi saya makan ok jer,..tak ada apa kemudaratan pun. Malahan kita sering dengar orang suh minum air kelapa. Bergantung pada anda nak minum ke tak. Better tak yah minum. Tapi orang tua kata biar keluar semua. Ermm...ikutlah pada diri anda. Sebenarnya, xkeluar smer pun tak per...niat kuar mana yang ada tu jer (menurut orang yang....). So, tak minum pun tak per, minum pun tak per...Saya mula-mula tak minum, tapi kebetulan tengok air kelapa tu, terliur, minum gak sikit. Hehe...
6. Mandi kena kerap, tapi orang kata jangan mandi. Saya mandi jer sebab nak cuci kulit tu..kalau tak memang la gatal jer. Ada pantang kita kena ikut, dan ada yang tak perlu ikut. Ikut logik la jugak.
7. Baju tuh, selalu la tukar, dan pas kena tuh, clear sumer baju, pakai baju yang tak sayang la masa kena tuh, nanti cuci dengan air panas sebab nak hapuskan bakteria dan virus verricella tuh.
8. Apa yang penting ubat hospital tu jangan tinggal, Lotion yang doktor bagi setiap lepas mandi wajib letak.

Alhamdulillah, ramai sahabat bertanya, kenapa saya tidak ada bekas parut. Itulah yang hanya saya lakukan, mungkin disebabkan vitamin juga saya makan. Semua ubat tu diberikan oleh doktor. Sepanjang kena chicken pox, hanya berdikari dan dibantu oleh rakan-rakan sahaja dan tinggal di kolej tidak pulang ke rumah. Masa sakit sememangnya nak pulang, tapi bagaimana dengan pembelajaran, even tak pergi kelas, kna kuarantin,..bergantung pada pemilihan anda sendiri lah mahu pulang ke tidak. Saya bersebab dan ada perkara yang perlu diselesaikan. Jadi, bersediakah anda untuk mengalami chicken pox. Memang perit untuk hadapinya, namun,..semua itu akan berakhir. Amalkan apa yang saya amalkan, insyaAllah, tiadalah parut. Menda itu orang paling takutkan. Jika bersama rakan-rakan, ketiadaan ibu bapa, minta bantuan rakan yang dah terkena chicken pox untuk tolong letakkan ubat. Itulah yang saya lakukan. Setakat itu sahaja. Semoga perkongsian ini, anda boleh jadikan rujukan agar anda juga tidak mengalaminya ke "fade up" an seperti mula-mla saya alami hingga emosi pun cam nak terbalik, sakit. Alhamdulillah, target untuk sembuh itu perlu ada, dan pastinya, berdoa agar target kita dengan target ALLAH selaras dan Allah membantu kita sihat dan mencapai target kesihatan itu dengan baik. Seminggu sahaja, sakit hilang baik seperti sedia kala. InsyaALLAH. Setiap penyakit ada ubatnya.

No comments:

::Window Shopping, Trendy and Design::

Doaku

http://www.youtube.com/watch?v=pLv-Nnr8XhI&feature=player_embedded#at=42