Anda Suka Blog Ini?

::Followers::

Wednesday, November 30, 2011

Persediaan dan Persiapan


Assalamualaikum.

Beberapa tempat pengantin aku dah survey. Nak murah, tapi cantik, dan berkualiti. Hehe. Ada ker macam tu?Aku selalu macam tu. Mami aku cakap "cerewet". Rasanya dia dah cerewet, tetapi ada lagi yang cerewet. Entahlah. Adakalanya keliru juga kan.


Beberapa tempat sudah aku tengok dan berunding. Walaupun tarikh itu lambat lagi dan berbulan-bulan lagi, tetapi masa begitu pantas aku rasakan. Aku tidak mahu nanti aku kesempitan. Masa kerja aku ingin fokuskan pada kerja dan ketika cuti inilah masanya untuk aku merancang, survey...dan ada beberapa keperluan aku sudah beli. Eh, bertunang dah jadi nombor dua pula. Anak sulung, biasalah banyak perkara kena urus sendiri. Nasib baik ada mami aku. Aku tidak mahu susahkan orang. Malah, nasib baik ada facebook juga. Bisnes pengantin banyak dalam facebook sekarang ini.

Keliru


Sebenarnya, ikutkan hati memang mahu buat yang terbaik kerana perkahwinan hanya sekali dalam hidup. Pelamin, make up, bilik pengantin, photographer, door gift, makanan tetamu dan segalanya perlu diurus. Semua itu sudah kubereskan. Kain untuk dijahit pada hari perkahwinan

telah kubeli. 4 pasang satin dan lace termasuk baju lelaki. Budget keseluruhan untuk perkahwinan dan juga perkara-perkara yang penting telah aku taip dan emailkan pada bakal. Macam proposal la pulak. Huhu. Hanya tunggu masa hari kejadian dan mengedarkan kad untuk menjemput tetamu. Hanya menunggu hari sahaja.Pada bakal pasangan aku itu telah aku maklumkan dan setuju baju untuk tempah jahit. Balik jer dari "tempat" pengurusan pelamin, aku tersadai di sofa. Penat juga mencuba pakaian kat sana. Aku hanya fikir kembali. Bukankah, kehendak hati bakal suami dan aku suatu ketika dahulu hanya akad nikah, dan outdoor sahaja?Aku terdiam dan fikiran aku hanya bertumpu tentang itu saat ini. Semua ini yang bakal suami aku itu fikirkan dahulu.



Contoh gambar. Aku tahu, bakal suami aku hanya mahu yang macam ini sahaja. Di mana mahu cari kain seperti ini untuk buat tudung ya?

Namun, persediaan aku dan budget telah diberitahu. Semuanya tidak lebih daripada RM 10K. Kawan-kawan aku berkahwin katanya lebih RM10K.Namun, aku ini tidak henti survey sehingga aku hanya boleh deal keperluan semua hanya RM 6K lebih sahaja. Bila murah macam ni, kira ok la kan...tetapi...Pelamin, make up, bilik pengantin, photographer, door gift, makanan tetamu dan beberapa keperluan hanya budget dalam anggaran RM 6K lebih sahaja. Semuanya aku deal kasi kaw untuk meminimumkan budget. Atas alasan tidak mahu membazir. Itu paling aku pegang sebab aku teringat kata-kata Ustaz Azhar Idrus. Kalau ikut suka hati nak belanja berapa, boleh...kalau ikut hati...Pelamin pun boleh ambil untuk RM 4K. Namun, hati kecil ini berkata...semua ini untuk apa sebenarnya wahai Afiti....Bakal aku cakap, dia tidak kisah berapa pun. Perkataan tidak kisah pada aku memberi 2 makna.


1. Samaada betul-betul tidak kisah, atau
2. Melihat sejauhmana bakal isterinya menguruskan perbelanjaan.

Semasa solat isyak tadi, aku berdoa...pada Allah SWT, moga Allah beri hidayah kepada aku tentang perkara ini.


Ini contoh pelamin aku yang akan dipasang nanti

Bakal pelamin aku ini jadi realiti ker...atau....hanya sekadar akad nikah dan panggil tetamu terdekat menjamu selera sahaja?

Paling penting, tidak membazir dan doa kesyukuran nanti akan berjalan lancar dan dipermudahkan Allah SWT.

3 comments:

cahayaharumankasturi said...

:) semoga di mudahkan urusan akak fiti. wana nk datang kenduri akak :)

AFITI said...

insyAllah...doakanlah wana..semoga urusan akk dipermudahkan...

kalau dh ditentukan mjlis ni jadi...wana dtg la ya..

cahayaharumankasturi said...

:) inshaAllah. nak datang kelate . hehe

::Window Shopping, Trendy and Design::

Doaku

http://www.youtube.com/watch?v=pLv-Nnr8XhI&feature=player_embedded#at=42