Anda Suka Blog Ini?

::Followers::

Monday, October 6, 2008

Ikatan dan Diri Ini

My sELF, My Mum, Brother (adik bongsu). Anak ketiga
Sebelum balik..tunggu keretapi free. Kat Thailand sekarang free keretapi selama 6 bulan. Nak jalan free boleh la.hehe

30 Oktober 2008

Hari raya yang disambut dalam keadaan sederhana di kampung, di Thailand. Masak memasak antara kami dilakukan seperti biasa. Kali ini, kami sediakan juadah laksa dan laksam,jenis-jenis kuah laksa, gulai, ketupat, rendang kuning, dan lain-lain lagi lupa nama juadahnya. Pada malamnya, aku sempat main-main mercun dengan sepupu sepapat. Berdesing telinga main mercun dan bunga api. Kadang-kadang aku bertempiaran lari kerana di acuh oleh sepupu aku yang kecil. Dentuman mencun silih berganti. Bakar duit betul. Aku tumpang merasai kemeriahannya. Kata emak kepada sedara aku, kerana anak-anak yang ramai, duit habis dekat beratus ringgit semata-mata membeli mercun dan bunga api untuk anak-anak mereka merasai kemeriahan hari raya. Aduh!kalau aku, takkan belinya. Tak sabar-sabar tunggu hari esok untuk beraya. Bau nasi minyak Thailand, kuah laksa siam singgah di hidung aku. Bau agar-agar yang dimasak juga menyelerakan, sepupu aku yang membuatnya di rumah sebelah.

31 Oktober 2008

Keesokannya, aku bangun seawal 6.15 pagi, aku bangun membersihkan diri dan tidak lupa mandi sunat hari raya dan seterusnya menunaikan kewajipan. Pada pukul 7.30, seperti yang diumumkan, kami akan solat sunat hari raya pada pukul 7.30 pagi dan orang ramai diminta berkumpul untuk sama-sama solat pada pagi itu. Begitulah setiap kali berhari raya di Thailand. Bilal di surau itu akan umumkan dan saling mengigatkan termasuklah mengejutkan orang ramai untuk bersahur sepanjang bulan Ramadhan. Sebelum ke masjid, aku menyiapkan hidangan untuk tetamu yang bertandang kelak. Raya pada kali ini, sanak-saudara ada yang balik kampung, dan ada yang beraya di tempat lain. Tidak seperti sambutan hari raya tahun lepas. Pada kali ini, aku pergi awal ke masjid; seperti biasa aku akan bertemu mata dengan nenek-nenek saudaraku di masjid. Aku lihat, sudah berkurang geng-geng warga emas, tidak seperti hari raya tahun lalu, kerana ada yang telah kembali kerahmatullah. Makin berkurang..,Hurm..Muka-muka baru, kiranya junior-junior yang memenuhi. Mungkin, inilah bakal pengganti. Namun, adakah suatu masa nanti aku akan pulang seperti hari ini dan raya sebelum ini. Generasi dan cucu-cicit nenek aku, sudah besar-besar, tambahan pula aku berada di Malaysia bakal membawa haluan masing-masing kelak. Mungkin terlalu sibuk, dan mungkin-mungkin….Harapnya, aku akan kembali ke tanah air tempat aku bermain ini suatu masa nanti. Dengar takbir berkumandang, air mata meleleh. Selepas itu, aku pulang dan ke rumah sebelah, iaiatu rumah sepupu aku apabila ada warga lelaki yang bertandang. Jika di Thailand, budayanya seperti inilah. Jika lelaki datang, perempuan akan mengelak @ terperuk di dapur @ di bilik. Aku macam tu pun, sebab tarikan saudaraku yang sarankan aku berbuat demikian. Itulah budaya di Thailand. Namun, sudah menjadi kebiasaan. Hari ini, makan bagai nak rak. Penat! Makan-makan,..makan!Dah la aku sudah ada status gemuk!Jika aku pulang ke Thailand, status gemuk itu sudah menjadi biasa, sebabnya aku gemuk daripada saudara maraku yang lain. Hurm..sudah kalih, biasa dengan teguran-teguran seperti itu. Mana taknya, semuanya kat sini spesies kecik. 3xxx,2xx,3xxx…itulah mereka..Hahahaha…! Itu ukuran aku sekolah-sekolah, zaman hingusan beb!hehe…Hari ini, seperti biasalah, makan laksa kuah Plau…tu bahasa Siam la. Susah nak menterjemahkannya. Gigit lada goreng,kunyah ulam-ulam. Laksanya lain dari yang lain. Favourite aku lah tu. Lepas tu, tung-teng..tung teng,..bedal nasi minyak..Perghhh…Nasi minyak Siam tak samalah dengan nasi minyak Malaysia. Kali ini ada kuah sup. Ulam tu tetap nombor satu. Penuh dengan salad. Petangnya pula, merembat pula Som Tam. Semua makanan pedas-pedas. Kegemaranku. Hehe..Akibat banyak tangki diisi, maka banyak pula keluarnya. Opss! Tiada apa yang inign diceritakan, agak menyeronokkan dan aku hepi untuk hari raya ini kerana terisi walaupun, sanak-saudara ada yang tidak semuanya balik kampung. Aku menziarahi sanak-saudaraku yang lain juga. Gembira kerana dapat menjengukkan muka setelah sekian lama tidak bertemu mata dengan mereka dan ada juga episod sedih yang melanda. Namun, topup hari raya, aku gembira. Hehe…Hari raya ini penuh kesederhanaan dan Ramadhan yang belum sempat aku nikmati sepenuhnya itu, telah berlalu. Nikmat itu tidak sepenuhnya aku rasai kerana pada bulan Ramadhan, kesihatan tidak mengizinkan.Nikmat hanya separuh.Apa pun aku bersyukur kerana Ramadhan ini telah kulalui. Sekian, terima kasih.

Afiti, Ku Yah, Nik Hasnah. Ku Yah and Nik Hasnah tu,.antara emak saudara dan anak saudara

My Cousin, Ku Yah and Nik Hasnah (sama Umo dengan ku, Nik Hasnah, but dah grad stdi and baru kawen. Depa cepat sikit sebab kurikulum mereka form 6 hanya 1 tahun. Kita kat sini 2 tahun..stadi..baru smbung degree. Kasian kat ku ni..hehe..But Ku Yah, grad lagi awal dalam kos pendidikan. But kat sana, sangat kesian, sebab status guru walaupun dah grad, tapi, sukar jugak untuk dapat tempat di sekolah. Setiap kali balik, asyik dengar apa yang dia ceritakan hal kerja sebagai guru kat sana. Susah kerja walaupun dalam bidang pendidikan, but sekarang kerja di bahagian pembalakan. Lari bidang. Kita di Malaysia, pelajar kos pendidikan senang sahaja mendapat tempat...Tapi mereka,..Kasihan kan. Tapi, rezeki .

My Cousin, Nik Suraya (actually, aku panggil Kak Nik..and her daughter Nik Suraida..(Dek Da). Depa ni kawen pas grad jugak. .tapi umo dia muda lagik 25. Kawen masa belajar...Tunggu aku jerla sorang lagik..yang belom..but..tunggu 5 taun lagik. Lambat gih..

Yang ni plak adik aku yang kedua( tengah, psikologi's student , sekarang duk UNiseL),after mami aku lahirkan aku...hehehe...Sebelah dia tu sedara mara jugak. Kiri aku tak ingat nama apa. Kanan, Nik Alias.

Opss! Yang ni plak,..teka arr sendiri sapa...hehe...yang aku pegang tu sepupu aku umo 12 hari.Nama aku tak reti nak sebut pesen Thai ni. Dia nak ambik gambar sekali.hehe..yang budak perempuan cun tu..anak Ku Yah sedara aku kat gambar atas tu..hehe

No comments:

::Window Shopping, Trendy and Design::

Doaku

http://www.youtube.com/watch?v=pLv-Nnr8XhI&feature=player_embedded#at=42