Anda Suka Blog Ini?

::Followers::

Sunday, March 29, 2009

PERKUM-KASIH

Assalamualaikum.

Selesai sudah aktiviti untuk minggu ini. Empat aktiviti telah berjaya diselesaikan dan minggu depan bakal menyusur pula. Namun, dengan hati yang tenang,ikut sahajalah langkah ini dihayunkan kerana setiap gerakan ini diaturkan oleh Dia yang lebih mengetahui. Sedikit sebanyak ingin dikongsikan. Semalam, jam tiga baru saya merehatkan diri walaupun agak mata agak berat. Sekarang ini, jam 12 mata sudah mengantuk berbanding dahulu. Demi menyiapkan soalan-soalan untuk forum UPSI-UM mata terus bertahan. Kenapa tidak buat awal-awal? Sebab baru balik meeting, berehat-rehat sekejap barulah mulakan tugasan.

Sebenarnya, soalan itu telah diberikan oleh rakan saya, namun, saya minta kebenaran untuk membuat soalan lain untuk diajukan kepada ahli panel. Maka jari terus menaip. Nik Fazlida yang meminta saya untuk mengendalikan forum pada kali ini. Ahli-ahli panel agak hebat dengan menampilkan 2 orang pelajar dari UM Nasirah dan Lakshumy dan Abang Mamu sebagai wakil UPSI. Maknanya, berempat di pentas menampilkan 2 orang UPSI dan 2 dari UM. Selaku moderator, tugas terus dilaksanakan. Yang paling membimbangkan saya, saya berharap perut saya tidak buat hal pagi ini kerana kebiasaannya, sebelum pergi kelas, toilet sasaran utama apabila bangkit pagi. Kalau lah perut aku nih buat hal, merosakkan majlis lah pula nanti.

Berlangsungnya 3 pusingan dan 1 round table. Sesi soal jawab diadakan pada akhir diskusi tersebut. Cukup gah para panel masing-masing membedah siasat konsep yang diberikan iaitu “ KAUNSELOR PENJANA REVOLUSI MODAL INSAN TERBILANG” dan saya mendapati mereka berfikir secara kritikal berdasarkan pemerhatian saya ketika mereka mengulas setiap persoalan yang saya ajukan. Sekali tengok macam forum perdana pula. Hahaha. Namun, saya sangat terkejut, kerana junior saya yang sama sekolah dahulu menegur saya ketika dalam auditorium.Gembira juga berjumpa. Terdetik untuk bertanya, adakah dia juga mengambil jurusan kaunseling setahu saya dia mengambil jurusan berbeza?Maknanya, bukan sahaja pelajar kaunseling bersama pada hari ini tetapi UM membawa delegasi pelajar kursus lain juga. Diharapkan kolaborasi PERKUM dan KASIH akan merevolusikan dan member inovasi dalam dunia kaunseling kelak.

1.Pusingan pertama
Konsep “ KAUNSELOR PENJANA REVOLUSI MODAL INSAN TERBILANG”.

2.Pusingan kedua
Berkisarkan kebejatan sosial
Peranan kaunselor dan tanggapan/ persepsi
Program yang dijalankan oleh PERKUM?
Bentuk Kursus pengajian kaunseling di UM
Masalah peringkat perkembangan


3. Pusingan ketiga
Peranan sistem
Fungsi / peranan Cyber kaunseling
Strategi / cara yang dirasakan penting bagi kaunselor di IPT

4. Round table
Harapan dan perjuangan dalam kaunseling
Sejauhmana persediaan yang boleh dikongsikan sebelum keluar dr IPTA

Saya sempat bertukar-tukar nombor telefon dengan rakan-rakan panel pada akhir program. Kolaborasi dan networking amat penting dalam perkongsian dan percambahan ilmu. Semoga UM-UPSI terus bekerjasama kelak terutamanya pelajar kaunseling. Jika kaunselor-kaunselor berdaftar bawah naungan PERKAMA, mungkin alumni pelajar IPTA dalam kalangan kaunseling juga boleh diwujudkan. Terima kasih kepada semua yang hadir dan terima kasih kepada pimpinan KASIH kerana memberi kepercayaan terutamanya Nazri, Nik, dan Azril , Fauzi yang sentiasa memberi sokongan pada saya.

2 comments:

Sir Freddie said...

forum ni sgt2 baik utk membuka minda pelajar, di samping menambahkan serta meluaskan pengalaman dan ilmu pengetahuan, baik utk diteruskn pada masa akan dtg..rugi pla x sempat tgk..tp sy cadangkan agar forum ini dibuat secara lebih umum dan terbuka supaya semua pelajar mendapat manfaat, bukan pelajar2 kaunseling shj..

AFITI said...

trima kasih freddy..lain kali awk pun blh jadi panel..because you also..like to think critically..tu lah..awat x dtg..g dating jer kan..hehe...

::Window Shopping, Trendy and Design::

Doaku

http://www.youtube.com/watch?v=pLv-Nnr8XhI&feature=player_embedded#at=42