Anda Suka Blog Ini?

::Followers::

Sunday, March 7, 2010

Meru





Apabila terlalu lama tidak update blog, beginilah jadinya. Banyak mau di tempek kisah-kisah yang tak berapa menarik. Entri ini sudah lama, tapi baru di tempek sebab baru terlihat gambarnya pakkkk..haha

LOKASI: KEDAI MAKAN DI MERU, SELANGOR
TARIKH : BULAN 2

Ada kisah di kedai ini. Sebenarnya, jalan-jalan cari makan di petang hari. Kedai nampak macam best, cuma ada sedikit ketidakpuasan. Aku order sup tulang, sambal belacan, ulam, air laici dan air kosong. Member aku pulak order nasi goreng, tomyam, air sirap limau, dan air kosong. Aku perhati sekitar kedai, macam okay. Pelayan kedai bawakan air untuk kami. Aku membelek-belek gelas minuman. Wekks..tak jadi nak angkat sudu hirup sup. Ada kulat hijau bertempek. Tengok gelas member aku pun sama. Aiyarkk..kotor gila!Kalau secalit dua tu boleh tahan lagi..tapi bertempek-tempek gelas tu macam berlumut hijau pulak. Aku merenung lama gelas tu..saling berpandangan dengan member aku ni haa..masing-masing bercakap-cakap.. Aku ambil langkah dan bagi tahu kawan aku ni.. kita bagitau pelayan suruh ambik yang lain. Kawan aku cakap, tak payah pejam mata jer, telan..haha..gilak loo..tapi geli pulak nak minum..berkulat hijau nihhh.. Haha. Kawan aku pun tak sanggup jugak nak minum. Aku cakap, kalau kita tak bagitahu, lain kali tak boleh datang dah sini, rugi lah, makanan sedap tapi kotor..then, kita berdosa tak bagitahu dan tak tegur, orang lain pun makan dengan kotor. Kalau kita tak bagitahu, tuan kedai takkan sedar perkara ni. Member aku pun angguk tanda setuju, tapi aku yang kena cakap, dia tak mau cakap..huhu..Aku bukanlah cerewet, tidak berkira sangat, jenis main belasah jugak..tapi situasi ini amat terlampau..huhuhu..Jadi, aku mula main peranan.

Suara aku ada 5 kategori.

1. Volume : Suara bercakap dengan budak, suara romantik..hehehe..
2. Volume : Suara aku bercakap dengan mak dan nenek aku
3. Volume : Aku bercakap biasa-biasa, ketika buat sesi kaunseling
4. Volume : Aku bercakap mengajar pelajar dalam kelas
Volume 5: Volume aku jadi komandan kawad dan kem

Agak-agak aku guna volume apa..untuk bagitahu?hehehe..

.

.

.

.

.

.

.

Aku guna volume 1 dan 2 jer

"Dik, kejap.." Muka sambil senyum dan bersahaja dan penuh kelembutannya...dan menguitkan jari ke arahnya...hehe

"Dik, boleh tukar gelas tak.." Sambil aku tunjuk pada gelas dan lumut hijau pada gelas, hitam-hitam pada gelas yang terlampau itu

"Mintak maaf kak, saya tukar.." Katanya selamber dan air baru sampai.

Aku mengangguk jer

Makanan kat kedai ni sangat sedap sup tulang dan tomyam, malangnya kotor. Harap, teguran aku itu tadi membolehkan aku ke kedai ini lagi. Kedai mana?Rahsia nama kedai itu.

Kesimpulannya, jika kita ingin membuat teguran, perlulah berlemah-lembut, suara yang tenang dan baik, untuk tidak memalukan orang itu dan paling penting ialah perlu asertif. Teguran untuk kebaikan. Alhamdulillah.

No comments:

::Window Shopping, Trendy and Design::

Doaku

http://www.youtube.com/watch?v=pLv-Nnr8XhI&feature=player_embedded#at=42